Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
sk
cs
en
de

Prečo zaviesť a certifikovať systém manažmentu služieb v IT podľa normy ISO/IEC 20000-1?

KATEGÓRIA
|
AUTOR

 

Aktuálna doba prináša čoraz väčšie nároky na praktickú aplikáciu IT riešení do spoločností. Tento trend je natoľko silný, že aj malé spoločnosti pôsobiace v rôznych odvetviach sa snažia ísť s dobou. Vďaka unikátnym IT riešeniam a aplikáciám vedia byť bližšie ku klientom a zároveň je možné zjednodušiť proces realizácie zákazky. Ide o rozširujúci sa trh, na ktorom postupne vzniká čoraz väčšia konkurencia. Norma ISO/IEC 20000-1 je vhodný nástroj na to, ako štandardizovať a zlepšiť poskytované služby a zároveň hodnoverne preukázať zákazníkovi úroveň poskytovaných služieb.


Na čo slúži norma ISO/IEC 20000-1?

Uvedená norma špecifikuje požiadavky na poskytovateľa služieb, ktoré sú zamerané na plánovanie, implementáciu, prevádzku, monitorovanie, kontrolu, údržbu a zdokonaľovanie systému manažérstva služieb. 

Požiadavky normy sú koncipované tak, aby ich bolo možné uplatniť na poskytovateľov služieb všetkých veľkosti a zameraní. Slúži predovšetkým na nastavenie služieb a procesov ich poskytovania v súlade s medzinárodne osvedčeným štandardom. Tieto procesy vychádzajú u knižnice ITIL. Uvedený štandard môže byť uplatňovaný IT oddelením alebo externým poskytovateľom IT služieb. 

Norma sa zameriava práve na procesy dodávania služieb a nie na dodávané produkty ako sú hardvér alebo softvér na čo sa zameriava norma ISO 9001. Systém manažérstva služieb je špecifikovaný práve na služby spojené s inštaláciou, používaním, prevádzkou a servisom informačných systémov. 

 

Základne požiadavky normy ISO/IEC 20000-1 a jej členenie

Norma ISO/IEC 20000-1 pozostáva z 10 základných bodov a svojou štruktúrou je prispôsobená k integrácii s manažérskymi systémami noriem ISO 9001:2015 a ISO/IEC 27001:2013. Štruktúra normy je nasledovná:

  1. Predmet a použitie – účelom normy je zavedenie súhrnu zjednotených procesov pre efektívne dodávanie riadených služieb. Norma definuje požiadavky na dodávateľa služieb, ktorý poskytuje služby zákazníkovi v akceptovateľnej kvalite. 
  2. Pojmy a ich definícia – zahŕňa odkaz na súvisiace dokumenty. Zároveň objasňuje pojmy, ktoré sú v norme používané.
  3. Požiadavky na systém riadenia – obsahuje  základné požiadavky kladené na manažment, dokumentáciu a kompetencie pracovníkov.
  4. Plánovanie a implementácia – uvedená časť je opísaná a mala by prebiehať v súlade s cyklom PDCA. Na začiatku je potrebné plánovanie dodávania a riadenia služieb, následne implementácia riadenia služieb, potom meranie a analýza a na záver zlepšovanie.
  5. Nové služby a zmeny – musia byť dodávané a riadené v odsúhlasenej výške nákladov a kvality. Rovnako je potrebný odhad nákladov a komerčných dopadov. 
  6. Procesy dodávania služieb – definuje požiadavky na riadenie úrovne služieb (Service Level Management), reportovanie služieb (Service reporting), manažment kontinuity a dostupnosti služieb (Continuity and Availability Management), rozpočtovanie a účtovníctvo pre IT služby (Budgeting and Charging), manažment kapacít (Capacity Management), manažment informačnej bezpečnosti (Information Security Management).
  7. Procesy vzťahov – definuje požiadavky na riadenie biznis vzťahov (Business Relationship Management) a riadenie dodávateľov (Supplier Management).
  8. Procesy obnovy – definuje požiadavky na manažment incidentov (Incident Management) a manažment problémov (Problem Management).
  9. Kontrolné procesy – definuje požiadavky na konfiguračný manažment (Configuration Management) a manažment zmien (Change Management).
  10. Proces nasadzovania – obsahuje proces manažmentu vydaní (Release Management), ktorý definuje ako dodať, distribuovať a sledovať zmeny dosiahnuté vo vydaniach, ktoré sa nasadzujú do prevádzky.

 

Obrázok - systém manažérstva služieb. Zdroj : ISO/IEC 20000-1

 

Súvisiace normy s ISO/IEC 20000-1

Norma ISO/IEC 20000-1 vo svojom obsahu nadväzuje a súvisí s viacerými normami. Jedným z východísk sú požiadavky ITIL, ktoré poskytujú vhodný základ pre vývoj procesov vyhovujúcich norme ISO/IEC 20000-1 ale napriek tomu medzi normami neexistuje žiadny formálny vzťah. Požiadavky normy ISO/IEC 20000-1 odporúčame implementovať spolu so súvisiacimi normami ISO 9001:2015 a ISO/IEC 27001:2013. Body uvedených noriem sú zjednotené a pripravené tak na lepšiu integráciu. Okrem toho sú v norme uvedené odkazy aj na súvisiace normy, ktoré bližšie špecifikujú požiadavky. Ide o normy:

  • ISO/IEC 20000-2 – Pokyny pre použitie systému manažérstva služieb
  • ISO/IEC TR 20000-3 – Poskytuje pokyny pre vymedzenie k rozsahu a použiteľnosti normy ISO/IEC 20000-1 
  • ISO 31000:2018 – Systém manažérstva riadenia rizík
  • ISO 19011:2018 – Návod na auditovanie

Normu ISO/IEC 20000-1 odporúčame implementovať a certifikovať v spoločnostiach, ktoré majú záujem o štandardizáciu a zlepšenie poskytovaných služieb. Zároveň je vhodná pre všetky spoločnosti, ktoré poskytujú služby v oblasti IT a majú záujem poskytovať zákazníkom služby v súlade s medzinárodnými štandardmi. 

 

Zdroje:

https://www.efocus.sk/images/uploads/zvijak.pdf

https://www.iso.org/standard/70636.html

STN ISO/IEC 20000-1

 

Podobné články

Pet-friendly kancelárie: Ako zvieratá menia pracovné prostredie k lepšiemu

Pet-friendly kancelárie: Ako zvieratá menia pracovné prostredie k lepšiemu

KATEGÓRIA

V posledných rokoch rastie trend pet-friendly kancelárií, teda pracovísk, kam si môžu zamestnanci priniesť svojich domácich miláčikov. Hoci sa môže zdať, že sa jedná a neobvyklý prístup, skúsenosti organizácií ukazujú, že prítomnosť maznáčikov na pracovisku pozitívne ovplyvňuje pracovné prostredie a produktivitu. Čo presne znamená Pet-Friendly kancelária a aké výhody z nej plynú?

Zobraziť viac
Huráá procesy - 1. časť

Huráá procesy - 1. časť

KATEGÓRIA

Pojem proces je v dnešnej dobe veľmi populárne slovo. Avšak ľudia častokrát nevedia, čo tento pojem znamená. Viete, čo to ten proces vlastne je?

Zobraziť viac
Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

KATEGÓRIA

Svetový deň kvality oslavujeme každý rok, druhý novembrový štvrtok. V roku 2024 je to 14. november. V tento deň sa zameriavame na dôležitosť kvality vo všetkých oblastiach nášho života, pretože kvalita je neodmysliteľnou súčasťou našich životov, či už pri výrobe produktov alebo poskytovaní služieb.

Zobraziť viac
Menej známe ISO normy - načo slúžia?

Menej známe ISO normy - načo slúžia?

KATEGÓRIA

V dnešnom konkurenčnom prostredí sa firmy snažia neustále zlepšovať svoje služby a produkty. Jedným z nástrojov, ktorý im v tom pomáha, sú ISO normy. V tomto článku sa zameriame na štyri konkrétne normy – ISO 17100, ISO 28000, ISO 18788 a ISO 41001 – a vysvetlíme, prečo sú dôležité pre rôzne oblasti podnikania.

Zobraziť viac

Newsletter