Ľudia sú schopní zapamätať si od 25% do 50% toho, čo počujú (zdroj: Keld Jensen The Trust Factor: Negotiating in SMARTnership). To znamená že minimálne polovica toho, čo poviete svojím zamestnancom, nadriadenému alebo partnerovi sa vytratí do neznáma.
Čo ak to bola presne tá dôležitá časť?
Správnym aktívnym počúvaním dokáže človek zachrániť nejedno priateľstvo, manželstvo alebo prácu.
Aktívne počúvanie je zámerné počúvanie, kedy sa aktívne uisťujeme, že sme porozumeli a správne interpretovali nie len jednotlivé slová ale aj významu celej správy. To vyžaduje trpezlivosť, energiu a vedomé rozhodnutie prijať, to čo nám je hovorené.
Pri pasívnom počúvaní sú pre nás slová len zvuky v prostredí, ktoré sa nám hneď vyparia z hlavy.
Pasívne počúvanie spôsobuje niekoľko vážnych dôsledkov:
Udržujte očný kontakt s rozprávačom.
Udržujte otvorenú reč tela. Buďte k rozprávačovi otočený nielen tvárou, ale aj celým telom. Osoba, s ktorou komunikujete musí mať pocit, že sa jej venujete. Avšak to neznamená sa nepretržite pozerať do očí s komunikujúcim.
Buďte duchom prítomný a venujte poslucháčovi celú Vašu pozornosť.
Mobil, diár alebo iné veci čo Vás môžu behom konverzácie rozptýliť schovajte. Ak chcete urobiť dojem, tak si pred rozprávačom vypnite zvonenia, prípadne mobil so slovami, že teraz Vás už nič nebude rušiť a ste pripravený si vypočuť rozprávača.
Buďte otvorený.
Počúvajte bez súdenia, kritizovania a bez unáhlených záverov hlavne keď máte nutkanie povedať niečo ako „To bolo naozaj hlúpe rozhodnutie,“. Nezabúdajte, že rozprávač pred Vami používa svoje vlastné slová, ktoré reprezentujú jeho myšlienky a pocity. Jediná možnosť ako ich zistiť, je si ho vypočuť. Preto je dôležité sa odosobniť od svojich myšlienok a predsudkov.
Neprerušujte. Nechajte rozprávača dokončiť myšlienku.
Urýchliť konverzáciu tým, že budete dokončovať vety druhých pôsobí rušivo. Rozprávačovi dávate najavo, že to čo chcete povedať, má väčšiu váhu, ako jeho myšlienky. Je potrebné nechať čas na premyslenie toho, čo chce daná osoba povedať. V prípade, ak naozaj potrebujete rozprávača prerušiť a neuraziť ho, je vhodné použiť jednu z nasledujúcich fráz: „Ospravedlň ma, Moment prosím, Mohol by som navrhnúť niečo, Mohli by sme sa porozprávať o riešeniach.“ Alebo počkajte na pauzu a až potom sa spýtajte na objasňujúce otázky.
Vcíťte sa do pocitov druhých
Empatia je duša a srdce počúvania. Ak vyjadrujete slovami a mimikou tie isté emócie, ktoré akurát prežíva rozprávač tak ho utvrdzujete k tomu, že mu rozumiete. Nie je vôbec ľahké vžiť sa do kože druhých. Vyžaduje to hlavne veľkú koncentráciu a predstavivosť. Preto je dobré si spájať slová rozprávača s predstavami a vložiť do rozhovoru emócie.
Pravidelná spätná väzba
Ukážte svoje porozumenie vyjadrením rozprávačových pocitov – „Musíš byť vystrašený“ „Vidím, že si zmätený“. Prípadne keď neviete definovať, čo sa deje v jeho hlave , tak príležitostne parafrázujte čo Vám nie je jasné. Poslucháči v tomto prípade občasne prikyvujú pri sprievode príležitostného a súhlasného „hmkania“, ktoré nemusí vyjadrovať Váš súhlas, ale len to, že počúvate. Cieľom je dokázať, že sledujete myšlienkové pochody rozprávača.
Dávajte pozor na reč tela
Hovorené slovo tvorí len malú časť našej komunikácie. Zvyšok sa odohráva na rovine mimiky, gést, posturiky, celkového vzhľadu a tónu hlasu. Tieto signály Vám môžu napovedať nakoľko sa slová zhodujú s emóciami rozprávača.
Sumarizujte
Posledným krokom, ktorým môžete utvrdiť rozprávača, že mu rozumiete, je zhrnúť hlavné myšlienky a argumenty Vašimi slovami.
Aktívnym počúvaním budujete dôveru okolo seba, či už v súkromnom alebo profesionálnom živote. Okrem toho môžete získať nové informácie, ktoré Vám môžu uľahčiť pochopenie určitej problematiky keď to najmenej čakáte. Preto je dobré si uvedomiť, že ako aktívny poslucháč ste to práve Vy, kto je zodpovedný za to, kam sa konverzácia uberie.
V posledných rokoch rastie trend pet-friendly kancelárií, teda pracovísk, kam si môžu zamestnanci priniesť svojich domácich miláčikov. Hoci sa môže zdať, že sa jedná a neobvyklý prístup, skúsenosti organizácií ukazujú, že prítomnosť maznáčikov na pracovisku pozitívne ovplyvňuje pracovné prostredie a produktivitu. Čo presne znamená Pet-Friendly kancelária a aké výhody z nej plynú?
Zobraziť viacPojem proces je v dnešnej dobe veľmi populárne slovo. Avšak ľudia častokrát nevedia, čo tento pojem znamená. Viete, čo to ten proces vlastne je?
Zobraziť viacSvetový deň kvality oslavujeme každý rok, druhý novembrový štvrtok. V roku 2024 je to 14. november. V tento deň sa zameriavame na dôležitosť kvality vo všetkých oblastiach nášho života, pretože kvalita je neodmysliteľnou súčasťou našich životov, či už pri výrobe produktov alebo poskytovaní služieb.
Zobraziť viacV dnešnom konkurenčnom prostredí sa firmy snažia neustále zlepšovať svoje služby a produkty. Jedným z nástrojov, ktorý im v tom pomáha, sú ISO normy. V tomto článku sa zameriame na štyri konkrétne normy – ISO 17100, ISO 28000, ISO 18788 a ISO 41001 – a vysvetlíme, prečo sú dôležité pre rôzne oblasti podnikania.
Zobraziť viac