Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
sk
cs
en
de

Asertívne správanie na pracovisku

KATEGÓRIA
|
AUTOR

 

Zrejme nepoznáme nikoho, komu by sa nestalo, že ho nikto nikdy nenaštval alebo by mu nikto nikdy nešiel na nervy. So všetkým sa dá bojovať. Asertivita je veľmi dôležitá zručnosť, na vychádzanie s ostatnými, na pracovisku je viac ako vítaná - je to vynikajúci nástroj na predchádzanie konfliktov a riešenie nekomfortných situácii. Spísali sme 7 bodov, ktoré môžu pomôcť k zlepšeniu asertívneho správania, aby to na našich pracoviskách nevyzeralo ako v maštali alebo v 4. cenovej. 


1.    Názor
Vyjadrenie vlastného názoru je neskutočne dôležitá vec. Minimálne tak isto dôležité je aj prijatie názoru druhých. Mnohí z nás máme s tým stále obrovský problém, pritom nás to učia už tety učiteľky v škôlke.


2.    RIP riešenie konfliktov 
Nevedno, prečo sa stále najväčší dôraz kladie na riešenie konfliktov. Prečo na to nejdeme od koreňa, a nesnažíme sa vôbec zamedziť vzniku konfliktov? Odporúčaný nástroj je práve asertivita.


3.    Rovnocennosť
Je to nosný pilier asertivity, je na nej založená celá jej filozofia. Rovnocenné sú naše názory, vzťahy, rešpektujeme sa, rovnocenne k sebe pristupujeme pri už vzniknutých konfliktoch. Aj toto nás učili tety učiteľky v škôlke. Pamätáte?


4.    Spolupráca
Zrejme by to bolo pekné, keby všetkých takmer 8 miliárd ľudí na svete bolo asertívnych. Pekná predstava, ale musíme sa pripraviť na to, že nie vždy bude každý spolupracovať. Jednoducho sú typy ľudí, ktoré vyhľadávajú konflikty. Možno ste sa aj Vy dostali do konfrontácie s kolegami. Vzhľadom na to, že základnou filozofiou asertivity je jednanie na rovnocennej úrovni, bez toho aby jedna alebo druhá strana víťazila, nie je celkom fér hovoriť o asertivite, že ňou nad takýmito ľuďmi môžete zvíťaziť. Nehovorme teda o víťazstve, ale o tom ako ísť príkladom. Poďme im príkladom, možno sa k nám pridajú .


5.    + prístup
Zaujímanie sa nie len o seba ale aj o kolegov, ak vznikne nejaká nekomfortná situácia, hľadať návrhy na riešenie k obojstrannej spokojnosti.

 

6.    Pozor!
a)    Niekedy môže byť tenká hranica medzi asertívnym správaním a podlizovaním sa.
b)    Asertivita neznamená, že nemôžeme povedať nie.

 

7.    Tréning
Existuje množstvo techník asertivity, ktorých trénovaním sa z nás môžu stať majstri. Za zmienku stojí pokazená gramofónová platňa, kedy viac krát vyjadríme našu požiadavku. Pointa je v tom, že po pár opakovaniach sa nášmu oponentovi minú argumenty a bez akéhokoľvek nátlaku dosiahneme náš cieľ. Ďalšie zaujímavé techniky si môžete osvojiť aj na školení Asertivita na pracovisku. 
 

Podobné články

Pet-friendly kancelárie: Ako zvieratá menia pracovné prostredie k lepšiemu

Pet-friendly kancelárie: Ako zvieratá menia pracovné prostredie k lepšiemu

KATEGÓRIA

V posledných rokoch rastie trend pet-friendly kancelárií, teda pracovísk, kam si môžu zamestnanci priniesť svojich domácich miláčikov. Hoci sa môže zdať, že sa jedná a neobvyklý prístup, skúsenosti organizácií ukazujú, že prítomnosť maznáčikov na pracovisku pozitívne ovplyvňuje pracovné prostredie a produktivitu. Čo presne znamená Pet-Friendly kancelária a aké výhody z nej plynú?

Zobraziť viac
Huráá procesy - 1. časť

Huráá procesy - 1. časť

KATEGÓRIA

Pojem proces je v dnešnej dobe veľmi populárne slovo. Avšak ľudia častokrát nevedia, čo tento pojem znamená. Viete, čo to ten proces vlastne je?

Zobraziť viac
Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

KATEGÓRIA

Svetový deň kvality oslavujeme každý rok, druhý novembrový štvrtok. V roku 2024 je to 14. november. V tento deň sa zameriavame na dôležitosť kvality vo všetkých oblastiach nášho života, pretože kvalita je neodmysliteľnou súčasťou našich životov, či už pri výrobe produktov alebo poskytovaní služieb.

Zobraziť viac
Menej známe ISO normy - načo slúžia?

Menej známe ISO normy - načo slúžia?

KATEGÓRIA

V dnešnom konkurenčnom prostredí sa firmy snažia neustále zlepšovať svoje služby a produkty. Jedným z nástrojov, ktorý im v tom pomáha, sú ISO normy. V tomto článku sa zameriame na štyri konkrétne normy – ISO 17100, ISO 28000, ISO 18788 a ISO 41001 – a vysvetlíme, prečo sú dôležité pre rôzne oblasti podnikania.

Zobraziť viac

Newsletter