Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
sk
cs
en
de

Huráá procesy - 1. časť

PROCES. Toto v dnešnej dobe veľmi populárne slovo často používajú nadriadení či podriadení takmer v každej vete, každej úlohe či na každej porade. „Procesy máme nastavené kvalitne, chyba bude asi v komunikácii.“ ; alebo „Treba zlepšiť už nastavené procesy“; alebo „Aplikujme nastavené procesy na nové pracovisko.“ a „Sme procesne orientovaná spoločnosť.“ a pod.  Na druhej strane sa tiež častokrát konzultanti stretávajú  so zadaniami na optimalizáciu procesov. Na úvodných stretnutiach zaznievajú zo strán riaditeľov či majiteľov spoločností požiadavky na optimalizáciu procesov, zvýšenie efektivity, optimalizovanie vyťaženosti personálu a podobne.

Poviete si super. Huráá procesy.  V týchto spoločnostiach sú procesne orientovaní zamestnanci, manažment, radosť pracovať, zlepšovať, optimalizovať. Opak je však častokrát pravdou. 

Až na pár výnimiek, jedno majú tieto príbehy spoločné. Ľudia o procesoch netušia. Procesy nie sú popísané. Ako povedal klasik: Čo nie je popísané sa nedá merať, čo sa nemeria sa nedá zlepšovať. Doplnili by sme ešte, že ak procesy nie sú popísané, nemôžeme ich ani úspešne implementovať a už vôbec nie zlepšovať či optimalizovať. 

Ďalším faktom je (a stretávame sa s tým veľmi často najmä na odborných školeniach, ale aj pracovných stretnutiach), že nevieme vlastnými slovami povedať, čo proces vlastne znamená, kde začína, kde končí, aké má vstupy či výstupy a vlastne pre koho ho vôbec máme? Ako teda implementovali procesy, ak nevedia, čo to znamená?!

   

 


Aby sme mohli začať hovoriť o procesoch či procesnom riadení, musíme si položiť základnú otázku: Čo slovo „proces“ vlastne znamená? 

Najprv trošku teórie. Pomôžem si definíciou z normy ISO 9000. Proces je súbor vzájomne súvisiacich alebo vzájomne pôsobiacich činností, ktoré používajú vstupy na dodávanie zamýšľaných výstupov. Z obchodníckeho pohľadu by sme mohli povedať, že ide o súbor činností, ktoré generujú finančné výsledky spoločnosti a uspokojujú zákazníkov. Fajn, čo to teda znamená v ľudskej reči? Takže.... poďme na to.

 

 

 

 

 

 

Proces je v skratke usporiadaná postupnosť súvisiacich činností. V prvom rade si musíme povedať, aké činnosti zabezpečujeme. Zatriediť si ich do určitých skupín a zoradiť si tieto činnosti tak, ako za sebou momentálne nasledujú. Jednotlivým činnostiam priradiť osoby zodpovedné za ich realizáciu, identifikovať vstupy a výstupy týchto činností, popísať, čo sa v nich má diať, prípadne akú dokumentáciu pri realizácii používame.... Ak máme celý tento balík informácií, vieme určiť asi najdôležitejšie: rozhrania, teda kde jeden súbor činností (teda proces) začína a kde bude končiť. Tým sa však naša cesta nekončí, ešte sme len začali. Proces by mal slúžiť ako cesta na dosiahnutie nášho cieľa. 


No a prečo máme mať popísané procesy? Jednoduchá odpoveď by bola, aby sme sa mohli ako organizácia neustále zlepšovať. No tým, že procesy budeme mať popísané, nezlepšíme sa len tak. V prvom rade si treba uvedomiť, že správne popísané procesy vytvárajú priestor pre štandardizáciu bežných činností v organizácii. S použitím presne zadefinovaných zdrojov (ľudia, materiál, financie, ...), s určenou dokumentáciou, ktorá sa v tom ktorom kroku / činnosti používa a v neposlednom rade s identifikovanými výstupmi a zákazníkmi týchto výstupov najprv nastavíme to, že činnosti budú zamestnancami realizované „rovnako“. Až realizácia popísaných činností v praxi, teda samotný výkon činností zamestnancami a produkcia chýb, nezrovnalostí, prestojov, či vznik iných komplikácií nám následne „ukážu“, ako dobre sme si urobili úvodnú domácu úlohu v popísaní procesov. Štandardizované procesy môžeme (mali by sme) ďalej využívať pre školenia svojich zamestnancov. Lebo mať len popísané procesy nestačí. Štandardizácia tým nepríde. A zlepšovanie už vôbec nie. O procesoch a popísaných činnostiach musia vedieť predovšetkým zamestnanci. Medzi sekundárne prínosy patrí objasnenie zodpovednosti - hraníc medzi procesmi a organizačnými jednotkami, jasné zdieľanie informácií a efektívnejšie využívanie zdrojov. Následne je priestor pre prijímanie zlepšovaní, či už zo strany samotných zamestnancov, manažmentu, či vlastníkov procesov (ďalší „cudzí pojem“ ????). 
 

Vlastník procesu v skratke je zamestnanec (spravidla riadiaci), ktorý zodpovedá za nastavenie zvereného procesu, jeho popísanie, identifikáciu vstupov, výstupov, zdrojov, dokumentácie, ukazovateľov. Ďalej zodpovedá za dodržiavanie príslušnej legislatívy a predpisov, navrhuje zmeny či optimalizáciu zvereného procesu. Takže taký odborný guru procesu.
 

 

Ďalším dôležitým faktom, prečo máme mať procesy popísané, je ten, aby sme ich vedeli upravovať na základe dynamicky sa meniaceho prostredia (interného, či externého). Bez popísaného procesu by boli činnosti častokrát chaotické, náhodné, či nepredvídateľné.
Máme si nakresliť vývojové diagramy, alebo spraviť procesnú mapu, ...???? O tom, ako máme tieto procesy popísať, si povieme v ďalšom blogu
Ak sa chcete dozvedieť viac, prihláste sa na naše verejné online kurzy na tému Mapovanie procesov, Riadená dokumentácia. Tešíme sa na Vás!

 

Odporúčané školenia:

Názov školenia Trvanie školenia Miesto konania Cena Najbližší termín
1 deň (8:00 - 14:00)
Online 199,00 €
238,80 € s DPH
26.11.2024 + 4
2 dni (8:00 - 14:00)
Online 199,00 €
238,80 € s DPH
28.11.2024 - 29.11.2024 + 15
1 deň (8:00 - 14:00)
Online 159,00 €
190,80 € s DPH
28.11.2024 + 16
2 dni (8:00 - 14:00)
Online 359,00 €
430,80 € s DPH
06.02.2025 - 07.02.2025 + 8
1 deň (8:00 - 14:00)
Online 199,00 €
238,80 € s DPH
30.01.2025 + 4
2 dni (8:00 - 14:00)
Online 359,00 €
430,80 € s DPH
04.02.2025 - 05.02.2025 + 3

Mohlo by Vás zaujímať:

Podobné články

Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

KATEGÓRIA

Svetový deň kvality oslavujeme každý rok, druhý novembrový štvrtok. V roku 2024 je to 14. november. V tento deň sa zameriavame na dôležitosť kvality vo všetkých oblastiach nášho života, pretože kvalita je neodmysliteľnou súčasťou našich životov, či už pri výrobe produktov alebo poskytovaní služieb.

Zobraziť viac
Menej známe ISO normy - načo slúžia?

Menej známe ISO normy - načo slúžia?

KATEGÓRIA

V dnešnom konkurenčnom prostredí sa firmy snažia neustále zlepšovať svoje služby a produkty. Jedným z nástrojov, ktorý im v tom pomáha, sú ISO normy. V tomto článku sa zameriame na štyri konkrétne normy – ISO 17100, ISO 28000, ISO 18788 a ISO 41001 – a vysvetlíme, prečo sú dôležité pre rôzne oblasti podnikania.

Zobraziť viac
BOZP KULTÚRA

BOZP KULTÚRA

KATEGÓRIA

Čo sa ukrýva pod pojmom kultúra bezpečnosti v spoločnostiach? Dozviete sa v našom článku.

Zobraziť viac
Ergonómia – prispôsobme pracovisko človeku, nie človeka pracovisku

Ergonómia – prispôsobme pracovisko človeku, nie človeka pracovisku

KATEGÓRIA

Každá činnosť spôsobuje zaťaženie organizmu človeka. Pracovná záťaž závisí od charakteru pracovnej činnosti, pracovného prostredia, od organizačných ale aj technických podmienok, v ktorých sa vykonáva. Okrem toho závisí aj od pracovníka samotného, teda od jeho osobnej predispozície, zdravotného stavu a ďalších individuálnych faktorov.

Zobraziť viac

Newsletter