Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
sk
cs
en
de

Hlavné zmeny v harmonizovanej príručke FMEA podľa AIAG a VDA

KATEGÓRIA
|
AUTOR

FMEA příručky

 

Metóda analýzy zlyhaní a ich možných následkov, známa pod skratkou FMEA, je známa od 40. rokov 20. storočia. Táto užitočná metóda, ktorá pomáha znižovať straty spojené so zlyhaním či už výrobku, alebo procesov sa postupom času vyvíjala a prenikala do odvetví, pre ktoré nebola pôvodne určená. Hromadné uplatnenie našla v automobilovom priemysle, kde sa stala súčasťou projektovej dokumentácie a komunikácie medzi dodávateľom a zákazníkom.


Dlho očakávaná zmena

Vzhľadom na dynamiku vývoja odberateľsko-dodávateľských vzťahov a potreby neustáleho zlepšovania procesov doteraz platná príručka AIAG FMEA 4th. edition prestala spĺňať požiadavky na jasný a zrozumiteľný výstup, požadovaný výrobcom, dodávateľom, aj zákazníkom.


To bol impulz pre prípravu novej, komplexnej revízie FMEA, na ktorej spolupracovali dve významné organizácie pôsobiace v automobilovom priemysle, AIAG a VDA spolu s OEM a Tier 1 výrobcami. Výsledkom ich takmer trojročnej spolupráce je dlho očakávaná nová príručka pre FMEA, ktorá bola publikovaná v júni roku 2019. Zmeny, ktoré priniesla sú, dá sa povedať, prevratné. Zoznámte sa teraz aspoň s tými najdôležitejšími.


RPN odchádza, prichádza AP

Každý, kto sa stretol s FMEA pozná pojem Risk Priority Number, v skratke RPN. Toto číslo určovalo mieru závažnosti analyzovaného rizika a určovalo prioritu, s akou zaviesť nápravné opatrenia pre zabránenie nezhôd. Nová príručka sa tohto parametra úplne vzdala a treba povedať, že je to správny krok. Ten, kto pracoval niekedy v teame pripravujúcom FMEA vie, ako problematické bolo určiť poradie aktivít iba na základe hodnoty RPN. RPN totiž má dve veľké nevýhody:

 

  • pridelenie rovnakej váhy všetkým trom kritériám S, O a D
  • žiadna normou určená hodnota, od ktorej bolo nápravné opatrenie nutné zrealizovať. 

 

Nové kritérium, ktoré určuje prioritu zavedenia nápravných opatrení oba uvedené nedostatky odstraňuje. Action Priority, v skratke AP dáva väčšiu váhu kritériu S, teda závažnosti. To je logické a rozumné. Zároveň rozdeľuje priority do troch skupín: High, Medium a Low, pričom definuje aktivity, ktoré sa majú vykonať pre zabránenie vzniku nezhôd. Pracovným teamom sa tak uľahčilo rozhodovanie o tom, ktoré opatrenia sa majú zaviesť okamžite a ktoré neskôr. To prispeje k zefektívneniu odstraňovania rizík zlyhania.


Sedem krokov FMEA

Predchádzajúce príručky FMEA definovali kroky, ktoré je potrebné vykonať pre úspešné zvládnutie analýzy. Nová verzia ich čiastočne zmenila a vyžaduje ich vykonanie. Dokonca do takej miery, že ich zaniesla do formulárov pre FMEA.


Iste, niekomu sa môže zdať nový postup príliš formalizovaný a byrokratický. Na druhej strane je však nutné spomenúť, že práve formálne rozdelenie postupu FMEA do siedmich, logicky po sebe nasledujúcich a navzájom previazaných krokov pomáha teamu efektívne spracovať problém na základe jeho postupného spoznávania.

Vyžaduje totiž vykonať ešte pred samotným zhodnotením rizika štruktúrnu a funkčnú analýzu dizajnu, alebo procesu. Podobným prístupom sa riadia napríklad projekty DMAIC a každý, kto s nimi má skúsenosť vie, ako nápomocné je striktné dodržanie tohto cyklu. Naopak, nedodržanie postupnosti krokov vedie k zlým záverom a neúčinným opatreniam.


Nová príručka preto logicky využila poznatky z procesného riadenia a zaviedla spomínaných sedem krokov. Tieto kroky nútia tím pracovať systematicky a do hĺbky spoznávať analyzovaný produkt, alebo proces. Tým sa minimalizuje riziko nesprávneho zhodnotenia rizika, nesprávneho určenia koreňovej príčiny a zavedenia neúčinných nápravných opatrení.

Na druhej strane chránia team pred vonkajšími vplyvmi, ktoré tlačili na čo najskoršie uzavretie analýzy a zavedenie menej náročných nápravných opatrení. Bohužiaľ často s vedomím rizika, že nebudú spoľahlivo fungovať. 


Nové tabuľky

Vyššie uvedené zmeny vyústili do potreby revízie hodnotiacich tabuliek pre jednotlivé kritériá FMEA. Napríklad pre kritérium S (Severity, závažnosť) popisuje závažnosť rizika z troch uhlov pohľadu. Z pohľadu výrobného závodu, odberateľa a koncového zákazníka. Táto zmena výrazne uľahčí prácu FMEA teamu pri stanovení závažnosti, pretože presnejšie špecifikuje ako zhodnotiť kritérium závažnosti.


Revízií sa nevyhla ani tabuľka hodnotenia kritéria O (Occurence, výskyt). Zatiaľ čo doteraz platná tabuľka hodnotila výskyt na základe známeho, alebo odhadovaného množstva nezhôd, nová tabuľka dáva dôraz na charakter zavedených opatrení eliminujúcich výskyt chyby. Ak si uvedomíme, že staršia verzia v sebe zahŕňala čiastočne vplyv odhaliteľnosti zlyhania, potom nový prístup je bližší k realite.

Tu je nutné poznamenať, že v novej príručke je aj alternatívna hodnotiaca tabuľka pre kritérium O, ktorá je zhodná so staršou verziou. To dáva možnosť uľahčiť si spracovanie analýzy v prípade, že podľa novej hodnotiacej tabuľky nie je team schopný posúdiť hodnotu kritéria O.


Úplne novou tabuľkou je hodnotiaca tabuľka pre AP, čiže Action Priority. V tabuľke sú uvedené všetky možné kombinácie troch kritérií S, O a D a ku každej kombinácii je priradená hodnota priority, ktorá nadobúda hodnoty High, Medium, alebo Low. Nie je preto viac potrebné vypočítavať hodnotu súčinu kritérií, ako to bolo v prípade použitia RPN. Pre každú hodnotu kritéria AP je určený postup, ako má organizácia reagovať na zhodnotené riziko.


Nové formuláre a typy nápravných opatrení

Revidované formuláre zohľadňujú sedem krokový postup vykonania FMEA a tým formálne zaznamenávajú zistené skutočnosti skúmaného problému. Nedostatky v postupe, alebo logike uvažovania teamu sú preto ľahšie odhaliteľné. To prispieva k zvýšeniu spoľahlivosti a robustnosti celej metódy.


Novinkou je tiež zavedenie dvoch typov nápravných opatrení pre zníženie celkového rizika. Jedna skupina je zameraná na zníženie výskytu zlyhania, teda na zníženie hodnoty kritéria O a druhá skupina na skvalitnenie detekcie nezhody, teda zníženie kritéria D. To pomôže nastaviť nápravné opatrenia tak, aby sa myslelo na oba aspekty znižovania celkového rizika spojeného so zlyhaním.

Prínosy novej príručky

Záverom treba povedať, že novo vydaná príručka obsahuje podstatné zmeny týkajúce sa analýzy a je na kvalitatívne vyššej úrovni, ako predchádzajúca príručka. Spôsob vykonania FMEA je viac štruktúrovaný, dôslednejší a robustnejší. Zároveň však prináša pracovným teamom možnosť ľahšieho a spoľahlivejšieho určenia hodnôt jednotlivých kritérií, ako aj logickejší spôsob určenia priority nápravných opatrení.

Núti tiež organizácie k zodpovednejšiemu a dôslednejšiemu skúmaniu podstaty analyzovaného problému. V neposlednom rade teda navádza organizáciu k celkovému kvalitatívnemu rastu, ktorý je podmienený práve dôslednou znalosťou vlastných procesov a výrobkov.

NAŠE ŠKOLENIE FMEA 

 


 

Podobné články

Pet-friendly kancelárie: Ako zvieratá menia pracovné prostredie k lepšiemu

Pet-friendly kancelárie: Ako zvieratá menia pracovné prostredie k lepšiemu

KATEGÓRIA

V posledných rokoch rastie trend pet-friendly kancelárií, teda pracovísk, kam si môžu zamestnanci priniesť svojich domácich miláčikov. Hoci sa môže zdať, že sa jedná a neobvyklý prístup, skúsenosti organizácií ukazujú, že prítomnosť maznáčikov na pracovisku pozitívne ovplyvňuje pracovné prostredie a produktivitu. Čo presne znamená Pet-Friendly kancelária a aké výhody z nej plynú?

Zobraziť viac
Huráá procesy - 1. časť

Huráá procesy - 1. časť

KATEGÓRIA

Pojem proces je v dnešnej dobe veľmi populárne slovo. Avšak ľudia častokrát nevedia, čo tento pojem znamená. Viete, čo to ten proces vlastne je?

Zobraziť viac
Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

KATEGÓRIA

Svetový deň kvality oslavujeme každý rok, druhý novembrový štvrtok. V roku 2024 je to 14. november. V tento deň sa zameriavame na dôležitosť kvality vo všetkých oblastiach nášho života, pretože kvalita je neodmysliteľnou súčasťou našich životov, či už pri výrobe produktov alebo poskytovaní služieb.

Zobraziť viac
Menej známe ISO normy - načo slúžia?

Menej známe ISO normy - načo slúžia?

KATEGÓRIA

V dnešnom konkurenčnom prostredí sa firmy snažia neustále zlepšovať svoje služby a produkty. Jedným z nástrojov, ktorý im v tom pomáha, sú ISO normy. V tomto článku sa zameriame na štyri konkrétne normy – ISO 17100, ISO 28000, ISO 18788 a ISO 41001 – a vysvetlíme, prečo sú dôležité pre rôzne oblasti podnikania.

Zobraziť viac

Newsletter