Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
sk
cs
en
de

ROZHOVOR: Aké vznikajú chyby pri zavádzaní agilného riadenia?

KATEGÓRIA
|
AUTOR

 

Zavádzate agilné riadenie projektov? Pozor na tieto chyby!


Agilné riadenie projektov je mantra, ktorú počúvam vo firmách už nejaký čas. Avšak dnes by som sumarizoval moje postrehy, prečo agilné riadenie projektov zatiaľ v mnohých firmách nefunguje.

 

Chyba číslo 1 – Autokratický a silne administratívny spôsob riadenia firmy

Agilné riadenie projektov nie je vhodné pre každú firmu. Ak je spôsob riadenia ľudí príliš štruktúrovaný a procesný, kde ľudia nemajú slobodu rozhodovania, fungovať to nebude. Pri zavádzaní tohto typu riadenia odporúčam začínať od vrchu – tak, aby top manažéri vedeli, že zmenu musia začať oni.

Chyba číslo 2 -  Nedôvera a nízka úroveň delegovania

Táto chyba je úzko spätá s chybou číslo 1. Faktorom úspechu v „agilnom projektovom riadení“ je určite dôvera v ľudí. Uvedomenie, že práve vy máte tých správnych ľudí na správnom mieste.

Chyba číslo 3 – Nedostatočná, resp. uzatvorená komunikácia

To, čo v spoločnostiach veľmi často počúvam, je: „chýbajú nám informácie, komunikácia vo firme viazne“. Účinným spôsobom na podporu agilného projektového manažmentu je práve otvorenie komunikácie na horizontálnej, vertikálnej, ale aj medzistrediskovej úrovni. Najvhodnejším nástrojom na to sú moderované workshopy, ktoré podľa našich skúseností prinášajú firmám najrýchlejšie výsledky.

Chyba číslo 4 – Očakávanie zrýchlenia procesov

V prostredí agilného riadenia projektov by ste sa mali zamerať na to hlavné, teda rýchle dodanie hodnoty zákazníkovi – internému, či externému. Postupovať by ste mali práve bez pevných procesov a silných štruktúr k efektivite. V dnešnej dobe nie je možné, aby sme riadili projekt pre zákazníka v procesoch a celkový cieľ projektu chceli dodať až o tri roky. Toľko už zákazník nechce, ani nebude čakať. Prečo? Lebo konkurencia nespí a klient požaduje hodnotu. Lojalita zákazníka je veľmi ohraničená jeho potrebami a hlavne časovým tlakom, pod ktorým je aj on. Tlak je prenášaný na vás a ak nie ste schopní dodávať dielčie výsledky, ale odvolávate sa na dodanie hotového produktu, klient bude nakupovať inde. Bolo by naivné si myslieť, že ste jediný možný riešiteľ, alebo dodávateľ materiálu, produktu, či služby. 

Chyba číslo 5 - Kopírovanie metodík „agilného projektového riadenia“ z iných firiem

Dnes v dobe individualizácie predsa staviame na silných stránkach konkrétnej spoločnosti, konkrétneho spolupracovníka, čo vytvára unikátny obraz. Ak máte pracovné tímy takto zostavené, nebude vám vyhovovať riešenie prebrané od iných. Agilné projektové riadenie začína výberom tých správnych ľudí do vašej posádky - od odborných znalostí, cez tímové  roly, až po osobnostné predpoklady. Nasleduje kontinuálne mentorovanie, kaučovanie a vzdelávanie zamestnancov. Kontinuálny proces pokračuje pravidelným rozvíjaním spolupracovníkov prostredníctvom hodnotiacich pohovorov. Tento proces popisuje aj Simon Sinek ako „Infinite game“.


Priamym návodom ako sa týchto piatich chýb vyvarovať je metóda Ver! Uč! Deleguj! Ďakuj!
Ide o konkrétne nástroje na to, aby ste vedeli, komu veriť, koho a ako učiť, čo delegovať a ako prejavovať vďačnosť. Preberáme na našich workshopoch zameraných na Leadership. Tak vidíme sa u vás pri nastavovaní systému „Agilného projektového riadenia“ presne zameraného na vašu spoločnosť.


Martin Zibrín, lektor CeMS.

Podobné články

Pet-friendly kancelárie: Ako zvieratá menia pracovné prostredie k lepšiemu

Pet-friendly kancelárie: Ako zvieratá menia pracovné prostredie k lepšiemu

KATEGÓRIA

V posledných rokoch rastie trend pet-friendly kancelárií, teda pracovísk, kam si môžu zamestnanci priniesť svojich domácich miláčikov. Hoci sa môže zdať, že sa jedná a neobvyklý prístup, skúsenosti organizácií ukazujú, že prítomnosť maznáčikov na pracovisku pozitívne ovplyvňuje pracovné prostredie a produktivitu. Čo presne znamená Pet-Friendly kancelária a aké výhody z nej plynú?

Zobraziť viac
Huráá procesy - 1. časť

Huráá procesy - 1. časť

KATEGÓRIA

Pojem proces je v dnešnej dobe veľmi populárne slovo. Avšak ľudia častokrát nevedia, čo tento pojem znamená. Viete, čo to ten proces vlastne je?

Zobraziť viac
Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

KATEGÓRIA

Svetový deň kvality oslavujeme každý rok, druhý novembrový štvrtok. V roku 2024 je to 14. november. V tento deň sa zameriavame na dôležitosť kvality vo všetkých oblastiach nášho života, pretože kvalita je neodmysliteľnou súčasťou našich životov, či už pri výrobe produktov alebo poskytovaní služieb.

Zobraziť viac
Menej známe ISO normy - načo slúžia?

Menej známe ISO normy - načo slúžia?

KATEGÓRIA

V dnešnom konkurenčnom prostredí sa firmy snažia neustále zlepšovať svoje služby a produkty. Jedným z nástrojov, ktorý im v tom pomáha, sú ISO normy. V tomto článku sa zameriame na štyri konkrétne normy – ISO 17100, ISO 28000, ISO 18788 a ISO 41001 – a vysvetlíme, prečo sú dôležité pre rôzne oblasti podnikania.

Zobraziť viac

Newsletter