Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
sk
cs
en
de

Ako zvládať záťažové situácie na pracovisku

KATEGÓRIA
|
AUTOR

 

Záťažová situácia znamená zväčša diskomfort, v živote človeka ide o výnimočný stav, je to niečo, čoho zvládnutie je spojené s vyvinutím väčšieho úsilia, s kladením akýchsi mimoriadnych nárokov. 

Veľmi zjednodušene ju môžeme charakterizovať ako rozdiel medzi nárokmi a možnosťami. Kde nároky sú: požiadavky na vykonanie práce v istej kvalite / kvantite / v istom čase, šibeničné termíny „dedlajny“, ... Možnosti predstavujú: zručnosti vykonávateľa úlohy, jeho schopnosti, kapacitné možnosti, atď.

záťažová situácia = nároky - možnosti 

Ako a prečo ku nim dochádza?

Záťažové situácie sa vyskytujú všade okolo nás. Je to prirodzené, spôsobujú ich rozdielne názory ľudí. Každý z nás má vlastné názory, každý má iné priority, iné hodnoty a iné potreby. Na každého sú vyvíjané nejaké tlaky, každý má iné predstavy. 

 

Ako sa s nimi vyrovnať?

Každý sa s nimi vyrovnáva po svojom. Pokiaľ ide o záťažové situácie, ktoré sa opakujú, človek väčšinou postupuje podobne ako pri predchádzajúcej situácii. Samozrejme za predpokladu, že to dobre dopadlo. Jednoducho použije metódu, ktorá mu priniesla ovocie a pomohla mu s čo najrýchlejším návratom do normálneho stavu. Toto je niečo, čo sa deje - dá sa povedať inštinktívne. 

Momentálne sa však stále viac upriamuje pozornosť na riadenú identifikáciu vhodnej stratégie zvládania záťaže. Možno ste už počuli o copingových stratégiach. 

Poučka: Coping je definovaný ako „súbor kognitívnych a behaviorálnych snažení zameraných zvládnuť, redukovať alebo tolerovať vnútorné a vonkajšie požiadavky, ktoré ohrozujú alebo prevyšujú zdroje indivídua.“ 

Pre bežných ľudí je to veľmi ťažko vstrebateľná veta, preto pripájame citácie odborníkov, ktorí nám to trochu rozmenili na drobné.

Pod pojmom zvládnutie (coping) Venglářová a kol. (2011) rozumie zvládnutie pôsobiacich stresorov, t.j. nasadenie všetkých síl na to, aby sa zvládla nadlimitná záťaž. Podľa Mikuša (2012) ide o umenie poradiť si s neobvykle ťažkou, takmer nezvládnuteľnou situáciou a tým predchádzať syndrómu vyhorenia.

Existuje viacero možností zvládania záťažových situácii pomocou copingových stratégii (akčné / psychické, situačné / stresová reakcia, stres znižujúce/ stres zvyšujúce, ...), ale to už sú skôr témy sociálnej psychológie.

Konkrétny návod asi neexistuje, no my na riešenie odporúčame nástroje, ktoré poznáme a máme s nimi skúsenosti všetci. Zdravý životný štýl a komunikácia. Zdravý životný štýl necháme opäť na odborníkov, ale ku komunikácii si neodpustíme pár riadkov. Omieľame ju dookola takmer pri každej problematike, od odborných metód využívaných vo výrobnom priemysle až po zvládanie záťažových situácii. A nie nadarmo. 

Príklad z praxe: Na zamestnanca sa to nejako začalo rúcať, množstvo práce mu spôsobilo záťažovú situáciu. V tomto prípade je mimoriadne dôležité neprepadnúť negatívnym emóciám a pracovať s faktami. Sľúbený príklad: Pán / pani XY, jednoducho na vykonanie tejto úlohy je potrebné x času, zvládnem to jedine s Vašou podporou v spolupráci s xy kolegom / teamom. Uvedomujem si, že času nemáme veľa, preto navrhujem pozastaviť / spomaliť realizáciu x projektu, ktorý v tejto chvíli nie je až taký dôležitý a neohrozí túto zákazku / projekt / fungovanie našej spoločnosti. 

Každý normálny racionálne uvažujúci nadriadený, riaditeľ, šéf, majiteľ, teamleader to musí minimálne vypočuť a prehodnotiť. Okrem konkrétnych faktov ste mu ponúkli aj konkrétny návrh na riešenie. 

To bol príklad riešenia konkrétneho problému, ale komunikácia je výborný nástroj ako prevencia na predchádzanie záťažovým situáciám. Správnou komunikáciou sa dá zabezpečiť aj správna motivácia, správne delegovanie, správne rozdelenie úloh, zodpovedností a kompetencií, pri ktorých správnom nastavení sa dá predísť väčšine záťažových situácií.

 

Mohlo by Vás zaujímať:

Školenia z oblasti komunikácie a osobnostného rozvoja
Asertívne správanie na pracovisku
Zlepšenie fungovania tímu
8 základných bodov ako zlepšiť aktívne počúvanie

 

Podobné články

Huráá procesy - 1. časť

Huráá procesy - 1. časť

KATEGÓRIA

Pojem proces je v dnešnej dobe veľmi populárne slovo. Avšak ľudia častokrát nevedia, čo tento pojem znamená. Viete, čo to ten proces vlastne je?

Zobraziť viac
Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

KATEGÓRIA

Svetový deň kvality oslavujeme každý rok, druhý novembrový štvrtok. V roku 2024 je to 14. november. V tento deň sa zameriavame na dôležitosť kvality vo všetkých oblastiach nášho života, pretože kvalita je neodmysliteľnou súčasťou našich životov, či už pri výrobe produktov alebo poskytovaní služieb.

Zobraziť viac
Menej známe ISO normy - načo slúžia?

Menej známe ISO normy - načo slúžia?

KATEGÓRIA

V dnešnom konkurenčnom prostredí sa firmy snažia neustále zlepšovať svoje služby a produkty. Jedným z nástrojov, ktorý im v tom pomáha, sú ISO normy. V tomto článku sa zameriame na štyri konkrétne normy – ISO 17100, ISO 28000, ISO 18788 a ISO 41001 – a vysvetlíme, prečo sú dôležité pre rôzne oblasti podnikania.

Zobraziť viac
BOZP KULTÚRA

BOZP KULTÚRA

KATEGÓRIA

Čo sa ukrýva pod pojmom kultúra bezpečnosti v spoločnostiach? Dozviete sa v našom článku.

Zobraziť viac

Newsletter