V prípade, ak ma organizácia vypracovanú príručku kvality podľa normy ISO 9001:2008 nevidíme veľký problém v riešení súvislosti organizácie.
V príručke kvality je v úvode časť oboznámenia s organizáciou, v ktorej obvykle bývajú:
Tieto časti príručky kvality môžu slúžiť ako základ pre bod 4.1 – Pochopenie organizácie a jej súvislosti.
Ďalej je možné sa venovať vonkajším a vnútorným súvislostiam formou doplnenia tohto bodu o výstupy zo STEP analýzy (politické, ekonomické, sociálne a technologické aspekty), prípadne SWOT analýzy (slabé stránky, silné stránky, príležitosti a ohrozenia organizácie).
Dôležitý je spôsob z akých údajov a faktov je analýza zostavená. Hlavne z pohľadu dôveryhodnosti údajov a šírky záberu faktov.
V bode 4.2, pochopenie potrieb očakávaní zainteresovaných strán, je potrebné si ujasniť, čo sú zainteresované strany organizácie.
Ak definujeme požiadavky zainteresovaných strán potom nesmieme zabudnúť, že aj v tomto prípade platí cyklus neustáleho zlepšovania PDCA.
V praxi to znamená, že tie požiadavky, ktoré sme definovali a naplánovali by sme mali:
V tomto bode sú požiadavky normy zamerané na predmet systému manažérstva kvality. Preto odporúčame zamerať sa hlavne na tie činnosti, produkty z obchodného registra, ktoré organizácia skutočne vykonáva a tvoria hlavný predmet príjmov organizácie.
Tieto činnosti, produkty je potrebné posúdiť z viacerých uhlov pohľadu. Napríklad z pohľadu plnenia požiadaviek zainteresovaných strán.
Tiež je potrebné v tomto bode posúdiť, ktoré požiadavky normy sú pri realizácii predmetných činností, produktov uplatnené. V prípade, že niektoré požiadavky normy nie sú uplatnené, je potrebné to zdôvodniť.
Pri plnení požiadaviek tohto bodu normy odporúčame definovať všetky procesy, ktoré organizácia uplatňuje pri realizácií produktov a činností, prípadne plnenie požiadaviek v prehľadnej tabuľke procesov.
Popis procesov odporúčame vykonať formou tzv. karty procesu, v ktorej sú určené požiadavky bodov pod písmenom a) až f) normy.
Vzájomné väzby medzi procesmi je tiež možné vizuálne popísať v mape procesov.
Dúfame, že týchto pár rád Vám aspoň z časti pomôže pri uplatňovaní požiadaviek bodu 4, normy ISO 9001:2015.
Predtým ako si predstavíme rôzne typy auditov je dôležité vysvetliť, čo je audit a aká je jeho úloha.
Zobraziť viacSlovenská republika stojí pred významnou zmenou v oblasti kybernetickej bezpečnosti. Novela zákona o kybernetickej bezpečnosti, ktorá nadobudla účinnosť 1. januára 2025, priniesla viaceré dôležité zmeny pre firmy aj verejné inštitúcie.
Zobraziť viacV posledných rokoch rastie trend pet-friendly kancelárií, teda pracovísk, kam si môžu zamestnanci priniesť svojich domácich miláčikov. Hoci sa môže zdať, že sa jedná a neobvyklý prístup, skúsenosti organizácií ukazujú, že prítomnosť maznáčikov na pracovisku pozitívne ovplyvňuje pracovné prostredie a produktivitu. Čo presne znamená Pet-Friendly kancelária a aké výhody z nej plynú?
Zobraziť viacPojem proces je v dnešnej dobe veľmi populárne slovo. Avšak ľudia častokrát nevedia, čo tento pojem znamená. Viete, čo to ten proces vlastne je?
Zobraziť viac