Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
sk
cs
en
de

Ako riešiť súvislosti organizácie – ISO 9001:2015

PRIDANÉ
18. apríl 2017
|
KATEGÓRIA
|
AUTOR

Ako riešiť súvislosti organizácie – ISO 9001:2015, bod normy 4 ?

V prípade, ak ma organizácia vypracovanú príručku kvality podľa normy ISO 9001:2008 nevidíme veľký problém v riešení súvislosti organizácie.

Prečo?

V príručke kvality je v úvode časť oboznámenia s organizáciou, v ktorej obvykle  bývajú:

  • základné údaje o organizácií,
  • údaje o produktoch a službách,
  • vízia a poslanie organizácie.

 

Tieto časti príručky kvality môžu slúžiť ako základ pre bod 4.1 – Pochopenie organizácie a jej súvislosti.

Ďalej je možné sa venovať vonkajším a vnútorným súvislostiam formou doplnenia tohto bodu o výstupy zo STEP analýzy (politické, ekonomické, sociálne a technologické aspekty), prípadne SWOT analýzy (slabé stránky, silné stránky, príležitosti a ohrozenia organizácie).

Dôležitý je spôsob z akých údajov a faktov je analýza zostavená. Hlavne z pohľadu dôveryhodnosti údajov a šírky záberu faktov.

 

V bode 4.2, pochopenie potrieb očakávaní zainteresovaných strán, je potrebné si ujasniť, čo sú zainteresované strany organizácie.

 

Zainteresované strany zvyčajne sú:

  • Majitelia organizácie (vízia, finančné výnosy, ciele, environmentálne požiadavky, požiadavky BOZP, inovácie, požiadavky na pracovníkov a iné)
  • Pracovníci – zamestnanci organizácie (zvyčajne vychádzajú z kolektívnej zmluvy alebo motivačných pravidiel v oblasti miest, vzdelávania, kvalifikácie a iné)
  • Zákazníci (termíny, kvalita, spoľahlivosť, úžitkové vlastnosti, inovácie)
  • Dodávatelia (jasne a včas stanovené požiadavky na nákup za primerané ceny)
  • Štát v podobe legislatívnych, prípadne normatívnych požiadaviek (požiadavky legislatívy v podobe zákonov, ktoré sa vzťahujú na organizáciu, prípadne zoznam technických alebo iných noriem).

 

Ak definujeme požiadavky zainteresovaných strán potom nesmieme zabudnúť, že aj v tomto prípade platí cyklus neustáleho zlepšovania PDCA.

V praxi to znamená, že  tie požiadavky, ktoré sme definovali a naplánovali by sme mali:

  • popísať ako merať, sledovať ich plnenie – uplatnenie v praxi
  • analyzovať ich účinnosť a efektívnosť
  • navrhnúť a realizovať opatrenia na zlepšenie.

 

Bod normy 4.3 Určenie predmetu systému manažérstva kvality:

V tomto bode sú požiadavky normy zamerané na predmet systému manažérstva kvality. Preto odporúčame zamerať sa hlavne na tie činnosti, produkty z obchodného registra, ktoré organizácia skutočne vykonáva a tvoria hlavný predmet príjmov organizácie.

Tieto činnosti, produkty je potrebné posúdiť z viacerých uhlov pohľadu. Napríklad z pohľadu plnenia požiadaviek zainteresovaných strán.

Tiež je potrebné v tomto bode posúdiť, ktoré požiadavky normy sú pri realizácii predmetných činností,  produktov uplatnené. V prípade, že niektoré požiadavky normy nie sú uplatnené, je potrebné to zdôvodniť.

 

Bod normy 4.4 systému manažérstva kvality a jeho procesy:

Pri plnení požiadaviek tohto bodu normy odporúčame definovať všetky procesy, ktoré organizácia uplatňuje pri realizácií produktov a činností, prípadne plnenie požiadaviek v prehľadnej tabuľke procesov.

Popis procesov odporúčame vykonať formou tzv. karty procesu, v ktorej sú určené požiadavky bodov pod písmenom a) až f)  normy.

Vzájomné väzby medzi procesmi je tiež možné vizuálne popísať v mape procesov.

 

Dúfame, že týchto pár rád Vám aspoň z časti pomôže pri uplatňovaní požiadaviek bodu 4, normy ISO 9001:2015.

Podobné články

Pet-friendly kancelárie: Ako zvieratá menia pracovné prostredie k lepšiemu

Pet-friendly kancelárie: Ako zvieratá menia pracovné prostredie k lepšiemu

KATEGÓRIA

V posledných rokoch rastie trend pet-friendly kancelárií, teda pracovísk, kam si môžu zamestnanci priniesť svojich domácich miláčikov. Hoci sa môže zdať, že sa jedná a neobvyklý prístup, skúsenosti organizácií ukazujú, že prítomnosť maznáčikov na pracovisku pozitívne ovplyvňuje pracovné prostredie a produktivitu. Čo presne znamená Pet-Friendly kancelária a aké výhody z nej plynú?

Zobraziť viac
Huráá procesy - 1. časť

Huráá procesy - 1. časť

KATEGÓRIA

Pojem proces je v dnešnej dobe veľmi populárne slovo. Avšak ľudia častokrát nevedia, čo tento pojem znamená. Viete, čo to ten proces vlastne je?

Zobraziť viac
Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

KATEGÓRIA

Svetový deň kvality oslavujeme každý rok, druhý novembrový štvrtok. V roku 2024 je to 14. november. V tento deň sa zameriavame na dôležitosť kvality vo všetkých oblastiach nášho života, pretože kvalita je neodmysliteľnou súčasťou našich životov, či už pri výrobe produktov alebo poskytovaní služieb.

Zobraziť viac
Menej známe ISO normy - načo slúžia?

Menej známe ISO normy - načo slúžia?

KATEGÓRIA

V dnešnom konkurenčnom prostredí sa firmy snažia neustále zlepšovať svoje služby a produkty. Jedným z nástrojov, ktorý im v tom pomáha, sú ISO normy. V tomto článku sa zameriame na štyri konkrétne normy – ISO 17100, ISO 28000, ISO 18788 a ISO 41001 – a vysvetlíme, prečo sú dôležité pre rôzne oblasti podnikania.

Zobraziť viac

Newsletter