Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
sk
cs
en
de

Prečo firmy potrebujú interných audítorov a aké sú ich prínosy?

KATEGÓRIA
|
AUTOR


Častý mýtus: Naša firma má perfektne riadené procesy a efektívne implementovaný systém manažérstva – niet čo výrazne zlepšovať. Interní audítori sú zbytočný luxus - stačí nám manažér kvality.

Prečo sú interné audity nevyhnutné pre akúkoľvek firmu?

Vo svete ISO vyžadujú všetky normy systému riadenia (ISO 9001, ISO 14001,  ISO 45001 atď.), aby mala firma interný audit a systém vykonávania pravidelných interných auditov. Mnoho majiteľov malých a stredných podnikov si myslí, že interné audity sú zvyčajne potrebné iba pre väčšie firmy a väčšinou len na finančné audity. Primárnym cieľom interného auditu podľa noriem ISO je pravidelne prehodnocovať kritické „core business“ procesy, aby sa zabezpečilo, že systém manažérstva spĺňa požiadavky relevantnej ISO normy ako aj vlastné interné požiadavky organizácie, že systém efektívne funguje a je udržiavaný.

Čo je interný audit? 

Interný audit je systematický, nezávislý a zdokumentovaný proces získavania dôkazov auditu a ich objektívneho vyhodnocovania s cieľom určiť rozsah, v akom sa plnia kritériá auditu. Interné audity podľa zamerania delíme na: 

  • Audit systému manažérstva kvality, EMS, BOZP (štruktúra a funkčnosť systému manažérstva)
  • Audit procesu (vhodnosť a spoľahlivosť procesov, najmä core biznis - výrobných procesov vo všetkých pracovných zmenách, PFMEA & Control plan)
  • Audit výrobku (preverovanie prvkov, častí, charakteristík, komponentov a finálneho produktu v zmysle špecifikácií a požiadaviek zákazníka – napr. v zmysle VDA 6.5)

Udržiavaním a zlepšovaním účinnosti interných auditov bude Vaša firma schopná výrazne zlepšiť efektívnosť procesov, splniť regulačné požiadavky, monitorovať výkonnosť, hodnotiť riziká a zvyšovať spoľahlivosť a integritu systému. Interné audity Vám môžu priniesť rôzne výhody, ak ich výstupy a výsledky využijete efektívnym spôsobom. 

Prečo je dôležité vybudovať team interných audítorov

Ak chcete zabezpečiť, aby Vaša firma mala skutočne efektívne implementovaný systém manažérstva je potrebné zabezpečiť proces pravidelných interných auditov. Platí pravidlo – čím väčšia firma, tým viac interných audítorov je potrebných. Aj stredne veľká firma od 50 – 350 zamestnancov by nemala nechávať interné audity len na jednom QA manažérovi ale zabezpečiť minimálne 3-5 interných audítorov. Pri firme od 300 – 1000 zamestnancov je ideálne zabezpečiť 10-15 interných audítorov. Výber interných audítorov a vykonávanie auditov je potrebné zorganizovať tak, aby sa zabezpečila objektívnosť a nezávislosť procesu auditovania (interný audítor nikdy nesmie overovať svoj vlastný proces či vlastné oddelenie). V zmysle TQM princípov je vhodné, aby napríklad proces výroby auditovali interní zákazníci (zástupcovia nasledujúcich procesov – kvalita, predaj, logistika) a interní dodávatelia (zástupcovia predchádzajúcich procesov – napr. sklad, nákup). Funkciu interného audítora je možné zadať aj externým konzultačným firmám, ktoré budú vykonávať interný audit podľa vašich požiadaviek. Outsourcing funkcie interného auditu však bráni manažmentu hlboko sa ponoriť do svojich „core business“ procesov a neumožňuje im získať väčšiu pridanú hodnotu z interných auditov aj pre odborný rast svojich zamestnancov a rozvoj znalostného manažmentu.

7 princípov auditovania v zmysle EN ISO 19011:

  • Integrita: základ profesionality - podstatou auditu sú pravdivosť, integrita, dôvernosť a diskrétnosť  
  • Čestná prezentácia: povinnosť hlásiť pravdivú a presnú správu 
  • Správna profesionálna starostlivosť a kompetentnosť
  • Dôvernosť – bezpečnosť informácií - správne zaobchádzanie s citlivými alebo dôvernými informáciami.
  • Nezávislosť: je základnou podmienkou nestrannosti a objektivity záverov auditu
  • Prístup založený na faktoch a dôkazoch - sú založené na príkladoch z dostupných informácií,  nakoľko sa audit vykonáva s obmedzenými zdrojmi a v obmedzenom čase
  • Prístup založený na riziku – zvažujúci riziká a príležitosti, aby sa audity sústredili na záležitosti, ktoré sú významné pre klienta auditu a na dosiahnutie cieľov programu auditu.

Niektoré z hlavných prínosov interného auditu:

  • Identifikuje medzery a oblasti, ktoré je potrebné zlepšiť
  • Zabezpečuje odborný rast zamestnancov – interných audítorov aj auditovaných
  • Vnútorná spätná väzba o skutočnom stave systému – identifikácia neefektívnych činností, slabých miestach a implementácia nápravných / preventívnych opatrení na zlepšenie celkovej efektívnosti procesov / systémov / produktov firmy
  • Zvyšuje Vašu pripravenosť na externé audity (2nd party zákaznícke audity & 3rd party audity – certifikačnou spoločnosťou či štátnou inštitúciou) 
  • Zvyšuje zodpovednosť a správny prístup zamestnancov k práci v rámci organizácie
  • Slúži ako systém včasného varovania, ktorý umožňuje včasné zistenie a odstránenie závažných nedostatkov (t.j. ešte pred externým auditom či regulačnou inšpekciou štátnymi orgánmi)

Ak chcete dosiahnuť špičkovú 1st class úroveň systému manažérstva, neustále zlepšovať Vaše procesy, zvýšiť spokojnosť zákazníkov a zároveň zlepšiť pripravenosť Vašej firmy na akékoľvek externé audity, odporúčame Vám vybudovať si team kompetentných interných audítorov, ktorí zabezpečia efektívnu verifikáciu Vašich procesov a systémov.

Zdroj:
ISO 9001:2015
ISO 19011:2018

Mohlo by Vás zaujímať:

Slovník pojmov: Audit

Revízia normy ISO 19011:2018

Ako zaviesť systém manažérstva do spoločnosti


 

Podobné články

Pet-friendly kancelárie: Ako zvieratá menia pracovné prostredie k lepšiemu

Pet-friendly kancelárie: Ako zvieratá menia pracovné prostredie k lepšiemu

KATEGÓRIA

V posledných rokoch rastie trend pet-friendly kancelárií, teda pracovísk, kam si môžu zamestnanci priniesť svojich domácich miláčikov. Hoci sa môže zdať, že sa jedná a neobvyklý prístup, skúsenosti organizácií ukazujú, že prítomnosť maznáčikov na pracovisku pozitívne ovplyvňuje pracovné prostredie a produktivitu. Čo presne znamená Pet-Friendly kancelária a aké výhody z nej plynú?

Zobraziť viac
Huráá procesy - 1. časť

Huráá procesy - 1. časť

KATEGÓRIA

Pojem proces je v dnešnej dobe veľmi populárne slovo. Avšak ľudia častokrát nevedia, čo tento pojem znamená. Viete, čo to ten proces vlastne je?

Zobraziť viac
Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

KATEGÓRIA

Svetový deň kvality oslavujeme každý rok, druhý novembrový štvrtok. V roku 2024 je to 14. november. V tento deň sa zameriavame na dôležitosť kvality vo všetkých oblastiach nášho života, pretože kvalita je neodmysliteľnou súčasťou našich životov, či už pri výrobe produktov alebo poskytovaní služieb.

Zobraziť viac
Menej známe ISO normy - načo slúžia?

Menej známe ISO normy - načo slúžia?

KATEGÓRIA

V dnešnom konkurenčnom prostredí sa firmy snažia neustále zlepšovať svoje služby a produkty. Jedným z nástrojov, ktorý im v tom pomáha, sú ISO normy. V tomto článku sa zameriame na štyri konkrétne normy – ISO 17100, ISO 28000, ISO 18788 a ISO 41001 – a vysvetlíme, prečo sú dôležité pre rôzne oblasti podnikania.

Zobraziť viac

Newsletter