Častý mýtus: Naša firma má perfektne riadené procesy a efektívne implementovaný systém manažérstva – niet čo výrazne zlepšovať. Interní audítori sú zbytočný luxus - stačí nám manažér kvality.
Vo svete ISO vyžadujú všetky normy systému riadenia (ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 atď.), aby mala firma interný audit a systém vykonávania pravidelných interných auditov. Mnoho majiteľov malých a stredných podnikov si myslí, že interné audity sú zvyčajne potrebné iba pre väčšie firmy a väčšinou len na finančné audity. Primárnym cieľom interného auditu podľa noriem ISO je pravidelne prehodnocovať kritické „core business“ procesy, aby sa zabezpečilo, že systém manažérstva spĺňa požiadavky relevantnej ISO normy ako aj vlastné interné požiadavky organizácie, že systém efektívne funguje a je udržiavaný.
Interný audit je systematický, nezávislý a zdokumentovaný proces získavania dôkazov auditu a ich objektívneho vyhodnocovania s cieľom určiť rozsah, v akom sa plnia kritériá auditu. Interné audity podľa zamerania delíme na:
Udržiavaním a zlepšovaním účinnosti interných auditov bude Vaša firma schopná výrazne zlepšiť efektívnosť procesov, splniť regulačné požiadavky, monitorovať výkonnosť, hodnotiť riziká a zvyšovať spoľahlivosť a integritu systému. Interné audity Vám môžu priniesť rôzne výhody, ak ich výstupy a výsledky využijete efektívnym spôsobom.
Ak chcete zabezpečiť, aby Vaša firma mala skutočne efektívne implementovaný systém manažérstva je potrebné zabezpečiť proces pravidelných interných auditov. Platí pravidlo – čím väčšia firma, tým viac interných audítorov je potrebných. Aj stredne veľká firma od 50 – 350 zamestnancov by nemala nechávať interné audity len na jednom QA manažérovi ale zabezpečiť minimálne 3-5 interných audítorov. Pri firme od 300 – 1000 zamestnancov je ideálne zabezpečiť 10-15 interných audítorov. Výber interných audítorov a vykonávanie auditov je potrebné zorganizovať tak, aby sa zabezpečila objektívnosť a nezávislosť procesu auditovania (interný audítor nikdy nesmie overovať svoj vlastný proces či vlastné oddelenie). V zmysle TQM princípov je vhodné, aby napríklad proces výroby auditovali interní zákazníci (zástupcovia nasledujúcich procesov – kvalita, predaj, logistika) a interní dodávatelia (zástupcovia predchádzajúcich procesov – napr. sklad, nákup). Funkciu interného audítora je možné zadať aj externým konzultačným firmám, ktoré budú vykonávať interný audit podľa vašich požiadaviek. Outsourcing funkcie interného auditu však bráni manažmentu hlboko sa ponoriť do svojich „core business“ procesov a neumožňuje im získať väčšiu pridanú hodnotu z interných auditov aj pre odborný rast svojich zamestnancov a rozvoj znalostného manažmentu.
Ak chcete dosiahnuť špičkovú 1st class úroveň systému manažérstva, neustále zlepšovať Vaše procesy, zvýšiť spokojnosť zákazníkov a zároveň zlepšiť pripravenosť Vašej firmy na akékoľvek externé audity, odporúčame Vám vybudovať si team kompetentných interných audítorov, ktorí zabezpečia efektívnu verifikáciu Vašich procesov a systémov.
Zdroj:
ISO 9001:2015
ISO 19011:2018
Ako zaviesť systém manažérstva do spoločnosti
V posledných rokoch rastie trend pet-friendly kancelárií, teda pracovísk, kam si môžu zamestnanci priniesť svojich domácich miláčikov. Hoci sa môže zdať, že sa jedná a neobvyklý prístup, skúsenosti organizácií ukazujú, že prítomnosť maznáčikov na pracovisku pozitívne ovplyvňuje pracovné prostredie a produktivitu. Čo presne znamená Pet-Friendly kancelária a aké výhody z nej plynú?
Zobraziť viacPojem proces je v dnešnej dobe veľmi populárne slovo. Avšak ľudia častokrát nevedia, čo tento pojem znamená. Viete, čo to ten proces vlastne je?
Zobraziť viacSvetový deň kvality oslavujeme každý rok, druhý novembrový štvrtok. V roku 2024 je to 14. november. V tento deň sa zameriavame na dôležitosť kvality vo všetkých oblastiach nášho života, pretože kvalita je neodmysliteľnou súčasťou našich životov, či už pri výrobe produktov alebo poskytovaní služieb.
Zobraziť viacV dnešnom konkurenčnom prostredí sa firmy snažia neustále zlepšovať svoje služby a produkty. Jedným z nástrojov, ktorý im v tom pomáha, sú ISO normy. V tomto článku sa zameriame na štyri konkrétne normy – ISO 17100, ISO 28000, ISO 18788 a ISO 41001 – a vysvetlíme, prečo sú dôležité pre rôzne oblasti podnikania.
Zobraziť viac