Termín Black Swan – čierna labuť sa používa pre označenie nepredvídateľnej udalosti, ktorá má potenciálne vážne následky.
Pre lepšie pochopenie je vhodné porovnať udalosť čiernej labute s udalosťou, ktorá čiernou labuťou nie je. Na nasledujúcej grafike tachometra sú udalosti rozdelené do troch skupín, podľa miery ich variability, teda neistoty s nimi spojenej.
Známe udalosti v ľavej (pomalej) časti tachometra sú udalosti, ktoré sú jednoducho predpovedateľné a objavujú sa s pravidelnosťou. V prostredí podniku ide napríklad o platenie daní či pravidelných faktúr. Nakoľko sú tieto udalosti predvídateľné, nesú so sebou veľmi nízku mieru rizika a firma sa na ne nemusí špeciálne pripravovať.
Známe neznáme udalosti v strednej časti predstavujú udalosti, o ktorých vieme, že sa môžu vyskytnúť. Tieto udalosti sa líšia frekvenciou svojho výskytu a závažnosťou svojho dopadu. Inými slovami: vieme, že táto situácia môže nastať, ale nevieme predvídať, kedy nastane a aká bude závažná. V prostredí podniku môže byť príkladom takejto udalosti napríklad strata dodávateľa alebo pracovný úraz. S týmito udalosťami je spojená väčšia miera rizika ako pri známych udalostiach a firmy sa na ne pripravujú.
Poslednú kategóriu v pravej (rýchlej) časti predstavujú neznáme udalosti - Black Swan udalosti. Táto kategória predstavuje pre firmu najväčšie riziko, pretože Black Swan udalosti nie je možné predpokladať. V prípade, že takáto udalosť nastane, chýbajú firmám informácie a poznatky z minulosti, ako v takejto situácii postupovať, nakoľko sa jedná o extrémne zriedkavé a špecifické udalosti, ktoré si nedokážeme predstaviť predtým, než reálne nastanú.
Charakteristickými znakmi Black Swan udalosti sú:
Termín Black Swan bol spopularizovaný spisovateľom, profesorom a bývalým obchodníkom na Wall Street, Nassimom Nicholasom Talebom v roku 2007 pred finančnou krízou, ktorá vypukla v roku 2008. Autor zvolil metaforu čiernej labute z dôvodu, že ľudia po stáročia žili v domnení, že na svete existujú iba biele labute a labuť čiernej farby si nedokázali predstaviť. Táto domnienka bola rázom vyvrátená po tom, čo v Austrálii nečakane objavili labute čiernej farby.
Autor teórie čiernej labute tiež identifikuje 5 zvláštností ľudského správania, zodpovedných za slepotu voči čiernym labutiam:
Mnohí ľudia si pojem Black Swan spájajú s krízou a veria, že havarijné plány využívané v rámci krízového riadenia, business continuity management, účinná stratégia v oblasti vzťahov s verejnosťou či risk management umožní ich organizácii úspešne vyriešiť každú nepredvídanú udalosť či krízu.
Aj keď to môže byť pravda, nie všetky čierne labute sú krízou. Príkladom pozitívnej čiernej labute je napríklad bankrot konkurenta po nečakaných udalostiach na trhu, vydanie bestselleru alebo neočakávaný pád diktátora – pre ľudí, ktorých utláčal.
Možno ešte dôležitejšie je, že nie všetky krízy sú čiernymi labuťami, čo dokazuje napríklad rozdiel medzi typickým zemetrasením a zemetrasením, ktoré zasiahlo v marci 2011 Japonsko a spôsobilo tsunami. Hoci zemetrasenia sú pomerne bežným javom a príslušné organizácie s nimi počítajú a majú pripravené havarijné plány pre prípad, že nastane, zemetrasenie z roku 2011 bolo viac ako kríza. Bola to čierna labuť, pretože si nikto nedokázal predstaviť jeho veľkosť a rozsah - pričom organizácie boli šokované jeho ohromujúcim účinkom. Ďalším príkladom Black Swan udalosti je napríklad finančná kríza z roku 2008, potopenie nepotopiteľného Titanicu, prípadne teroristické útoky v USA v roku 2011.
Taleb tvrdí, že hoci sú Black Swan udalosti extrémne zriedkavé a nepredvídateľné, vzhľadom na ich potenciálne katastrofické následky je dôležité, aby sme vždy počítali s tým, že môžu z času na čas nastať a podľa toho preventívne plánovali.
Mnohé podniky sa počas Black Swan udalostí dostávajú do ťažkostí, prípadne úplne zaniknú, avšak nájdu sa aj podniky, ktoré prežijú udalosti čiernej labute bez väčších ťažkostí, ba dokonca prosperujú.
Ide iba o šťastie či osud, ktorý určí, ktorý podnik prežije a ktorý zanikne, alebo existuje kľúč k úspešnému zvládnutiu Black Swan?
Popredná medzinárodná spoločnosť z Anglicka zaoberajúca sa risk managementom a zaistením pri skúmaní udalosti čiernej labute zistila, že pre úspešné zvládnutie negatívnych dopadov Black Swan udalostí je dôležitá psychológia prežitia.
Medzi psychologické následky katastrof patrí šok, strach, panika, nedôvera, popieranie, hnev a smútok. Spoločnosti, ktoré neprežijú Black Swan, zvyčajne prejavujú jednu alebo viac z týchto reakcií.
Často túto situáciu popierajú alebo sú ochromené nedôverou a nerozhodnosťou. Pokiaľ konajú, tak len pomaly, pričom sa úzko zameriavajú len na jedno možné riešenie (tunelová vízia) a opomínajú riešenia, ktoré by mohli byť k dispozícii okamžite. V konkurenčnom podnikateľskom prostredí si takéto konanie spoločnosti nemôžu dovoliť ani za normálnych okolností a obzvlášť nie počas udalostí Black Swan, kedy je v stávke prežitie ich spoločnosti.
Práve tu vstupuje do hry psychológia prežitia.
Autor knihy “The Survivors Club” Ben Sherwood identifikuje niekoľko znakov spoločných pre osoby, ktoré prežili katastrofu, pričom každá z týchto charakteristík slúži na potlačenie psychologických následkov Black Swan:
Úspešné zvládnutie Black Swan udalosti nie je len o samotnom prežití spoločnosti. Je tiež o tom, aby zo zlej situácie, ktorá nastala, vyťažila maximum a vyšla z nej lepšia a silnejšia ako predtým.
Pokiaľ máte záujem, spoločnosť CeMS Vám pomôže pripraviť sa na negatívny vplyv nečakaných udalostí. Máme bohaté skúsenosti v oblasti risk managementu a preto v ponuke našich školení nájdete aj školenia z tejto oblasti. Ponúkame Vám tiež certifikáciu BCMS (Business Continuity Management System) podľa medzinárodnej normy ISO 22301. Jej cieľom je pripraviť spoločnosti a chrániť ich v prípade, ak nastane mimoriadna nepredvídaná udalosť, akými je napríklad živelná katastrofa, výpadok elektrickej energie, požiar, nedostatok pracovníkov v dôsledku pandémie a podobne.
Certifikácia BCMS (Business Continuity Management System) podľa normy ISO 22301
Time Management, Stress Management, Risk Management (Management II)
V posledných rokoch rastie trend pet-friendly kancelárií, teda pracovísk, kam si môžu zamestnanci priniesť svojich domácich miláčikov. Hoci sa môže zdať, že sa jedná a neobvyklý prístup, skúsenosti organizácií ukazujú, že prítomnosť maznáčikov na pracovisku pozitívne ovplyvňuje pracovné prostredie a produktivitu. Čo presne znamená Pet-Friendly kancelária a aké výhody z nej plynú?
Zobraziť viacPojem proces je v dnešnej dobe veľmi populárne slovo. Avšak ľudia častokrát nevedia, čo tento pojem znamená. Viete, čo to ten proces vlastne je?
Zobraziť viacSvetový deň kvality oslavujeme každý rok, druhý novembrový štvrtok. V roku 2024 je to 14. november. V tento deň sa zameriavame na dôležitosť kvality vo všetkých oblastiach nášho života, pretože kvalita je neodmysliteľnou súčasťou našich životov, či už pri výrobe produktov alebo poskytovaní služieb.
Zobraziť viacV dnešnom konkurenčnom prostredí sa firmy snažia neustále zlepšovať svoje služby a produkty. Jedným z nástrojov, ktorý im v tom pomáha, sú ISO normy. V tomto článku sa zameriame na štyri konkrétne normy – ISO 17100, ISO 28000, ISO 18788 a ISO 41001 – a vysvetlíme, prečo sú dôležité pre rôzne oblasti podnikania.
Zobraziť viac