Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
sk
cs
en
de

Kvapky proti tvrdohlavosti


Je známe, že ľudský mozog odmieta nové veci. Jednoducho nás chce chrániť pred nepoznaným. Vy, ako manažér, však chcete aktívne až proaktívne zavádzať zmeny, ktoré vám zabezpečia rozvoj podnikania na dnešnom nepredikovateľnom trhu. Ako však na to, ak sú vaši spolupracovníci tvrdohlaví, rozhýčkaní z minulých období a sedkajú si pohodlne v komfortnej zóne? 

 

Na základe dvoch skúseností (osobnej aj profesnej lekcii) počas tohto týždňa uvádzam zoznam krokov, ktoré som využil. Podporil som ho ďalšou úžasnou vlastnosťou nášho mozgu a tou je schopnosť prispôsobiť sa. 


Čo sa vlastne stalo? Človek, na ktorého som sa snažil dlhodobo vplývať, sa zmenám a rastu úspešne vyhýbal, ba až ich sabotoval. Zmenil som teda prístup a od tlaku som prešiel k sofistikovanejším nástrojom. A hľa, zafungovalo to, zmeny sú prijaté. Takto by to mohlo pomôcť aj vám:

 

  1. Nastavte si víziu, zadefinujte cieľový stav, podporte ju odpoveďou na otázku „Prečo tú zmenu potrebujete?“.
  2. Ak je to možné, vytvorte v tíme mapu, ako sa do cieľa budete uberať. Ak to Vaši spolupracovníci doteraz úspešne ignorovali, využite externých konzultantov. Pre vašich kolegov to bude síce trochu ťažšie,  lebo tam nebude fungovať tzv. IKEA efekt. Aj  v tomto prípade to takto bolo.
  3. Ak krok číslo 2 nefunguje, lebo ľudia nechcú ani len počuť o zmenách, platí staré známe príslovie, že na vlastnom dvore je ťažké byť prorokom,  a preto je dobré využiť akýsi budíček od externých konzultantov. Vytvoril som teda prostredie: „OK, ja sa budem meniť a na ostatných netlačím“.
  4. Komunikujte a vizualizujte dohodnuté kroky. Ľudia nie sú vždy aktívne, alebo proaktívne nastavení a strávia zmenu neskôr. Keď to majú na očiach, tak im to skôr „docvakne“. Na VISIONBOARD som zverejnil kroky, ktoré robím aj s návodom, ako to robím.
  5. Ďalším nástrojom, ktorý som uplatnil, bola konzistentnosť s nulovou toleranciou. Tí, ktorí ma poznajú z našich vzdelávaní, vedia, že som tvrdý k sebe. Som zástancom pravidla, že  100% rozhodnutia fungujú lepšie ako 99%. Teraz som toto pravidlo nenásilne uplatnil aj voči druhým. Jednoducho som už staré postupy neprijímal. 
  6. Ak by som mal zhrnúť najsilnejšie nástroje na zvládanie tvrdohlavých odporcov zmien, tak by to bolo toto: ČAS a VIZUALIZÁCIA. Chápem, že čas je veľmi dôležitý, možno najdôležitejší faktor v projektovom „trojimperatíve“. Čo však v takýchto špecifických prípadoch funguje, je konzekventnosť malých krokov. Hovorí sa, že kvapka vody svojou vytrvalosťou rozdrví aj kameň.

Určite odporúčam tento zoznam doplniť aj o jasné zadanie. Niektorí ľudia sú v projektoch realizátori a jednoducho nechcú prevziať zodpovednosť. Príčin môže byť niekoľko. V tomto prípade mi to však zafungovalo. Držím vám palce, nech to klapne aj u vás. Ak by ste si s tým nevedeli rady, radi vám s tým pomôžeme na našich tréningoch leadershipu a komunikácie.

 

Martin Zibrín, lektor CeMS

Odporúčané školenia:

Názov školenia Trvanie školenia Miesto konania Cena Najbližší termín
1 deň (8:00 - 14:00)
Online 199,00 €
238,80 € s DPH
04.02.2025 + 5
1 deň (8:00 - 14:00)
Online 199,00 €
238,80 € s DPH
07.02.2025 + 4
2 dni (8:00 - 14:00)
Online 359,00 €
430,80 € s DPH
12.02.2025 - 13.02.2025 + 5
2 dni (8:00 - 14:00)
Online 359,00 €
430,80 € s DPH
27.03.2025 - 28.03.2025 + 1

Podobné články

Pet-friendly kancelárie: Ako zvieratá menia pracovné prostredie k lepšiemu

Pet-friendly kancelárie: Ako zvieratá menia pracovné prostredie k lepšiemu

KATEGÓRIA

V posledných rokoch rastie trend pet-friendly kancelárií, teda pracovísk, kam si môžu zamestnanci priniesť svojich domácich miláčikov. Hoci sa môže zdať, že sa jedná a neobvyklý prístup, skúsenosti organizácií ukazujú, že prítomnosť maznáčikov na pracovisku pozitívne ovplyvňuje pracovné prostredie a produktivitu. Čo presne znamená Pet-Friendly kancelária a aké výhody z nej plynú?

Zobraziť viac
Huráá procesy - 1. časť

Huráá procesy - 1. časť

KATEGÓRIA

Pojem proces je v dnešnej dobe veľmi populárne slovo. Avšak ľudia častokrát nevedia, čo tento pojem znamená. Viete, čo to ten proces vlastne je?

Zobraziť viac
Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

KATEGÓRIA

Svetový deň kvality oslavujeme každý rok, druhý novembrový štvrtok. V roku 2024 je to 14. november. V tento deň sa zameriavame na dôležitosť kvality vo všetkých oblastiach nášho života, pretože kvalita je neodmysliteľnou súčasťou našich životov, či už pri výrobe produktov alebo poskytovaní služieb.

Zobraziť viac
Menej známe ISO normy - načo slúžia?

Menej známe ISO normy - načo slúžia?

KATEGÓRIA

V dnešnom konkurenčnom prostredí sa firmy snažia neustále zlepšovať svoje služby a produkty. Jedným z nástrojov, ktorý im v tom pomáha, sú ISO normy. V tomto článku sa zameriame na štyri konkrétne normy – ISO 17100, ISO 28000, ISO 18788 a ISO 41001 – a vysvetlíme, prečo sú dôležité pre rôzne oblasti podnikania.

Zobraziť viac

Newsletter