Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
sk
cs
en
de

Inovácie v projektovo orientovaných organizáciách

 

V projektovo orientovaných organizáciách sa ma lídri a konatelia pýtajú, ako dokážu efektívne motivovať svojich nasledovníkov k inováciám. Je to zložitejšia téma, ale pokúsim sa ju popísať na základe svojich poznatkov z týchto organizácií:

1 - Každý sme iný, niektorí sú proaktívni, iní reaktívni. Rozoznávame až 5 skupín nasledovníkov:

a. Inovátori
b. Skorí adaptátori
c. Skorší hlavný prúd
d. Neskorý hlavný prúd
e. Nerozhodní


Spolupracovníkov môžete rozdeliť aj do troch skupín, toto rozdelenie sme už popisovali v jednom z našich predchádzajúcich článkov, kde sme vysvetlili teóriu „Ľudia na plote“

Jednoducho povedané, tí vľavo sú proaktívni, u ktorých je záujem o nové veci prirodzený a vyhľadávajú ho. Reaktívni nasledovníci (od stredu napravo) sú v projektových tímoch tiež extrémne dôležití, prinášajú istotu a bezpečie, hoci to s nimi pri zavádzaní zmien nie je najjednoduchšie. Ak by som mal tento prvý poznatok zhrnúť do jednej vety , tak: „spoznajte svojich ľudí, aby ste vedeli, od koho môžete inovácie očakávať a koho budete musieť ešte aj do nevyhnutných zmien tlačiť“.

2 - Druhým faktorom je štýl riadenia a spôsob komunikácie. Ak riadite hlavne autokraticky a váš riadiaci profil sa podobá skôr profilu „kvetu v kvetináči“, dôsledkom bude fakt, že vaši nasledovníci nebudú schopní ani ochotní inovácie ponúkať.

Tip – aj keď ste proaktívny „kvet v kvetináči“, snažte sa minimálne prispôsobiť štýl riadenia na konzultatívny. Tu nestačí byť participatívny a už vôbec nie je vhodné riadiť firmu voľnou rukou.

3  - Tretí faktor je azda najdôležitejší na pochopenie celej problematiky. Predstavte si, že ste projektový manažér a dennodenne riešite situácie, ktoré vám realizácia projektu prináša. Ak sa na to pozriete z tohto uhla pohľadu, pochopíte, že vaši ľudia sú v podstate permanentne „online“ pri hľadaní riešení. Na inovácie v procese jednoducho potrebujú pokoj a čas. Presne tak, a to sú faktory, ktoré pri projektoch nemáte. Takže kedy by mali vaši nasledovníci tie inovácie prinášať?

Ako teda inovovať projektovo orientované organizácie? V podstate máte niekoľko možností, ja však uvediem len tieto 3:

  • Budete naďalej motorom spoločnosti a hlavne vy budete nositeľom inovácií so všetkým, čo k tomu patrí – motivácia, zaškoľovanie, kontrola, procesy a pod.
  • Začnete budovať firemnú kultúru podľa metodiky Kaizen, čím dáte voľnosť vašim nasledovníkom. V tomto prípade to však znamená povoliť tlak, ktorý vy osobne vyvíjate smerom k inováciám.
  • Tretia možnosť je akási kompilácia prvých dvoch možností v spolupráci s externými konzultantmi. Tu odporúčam komplexný prístup, ktorý poznáte z učiacej sa organizácie. Pekne ho popisuje napríklad aj portál Euroekonóm. V podstate si treba uvedomiť, že ide o dlhodobý proces so všetkým, čo k tomu partí.


Ak poznáte alebo aplikujete iné možnosti riešenia tohto problému, napíšte nám.

Ak riadite projekty mimo sídlo, či prevádzku spoločnosti, dávam tip na inováciu, s ktorou sa aktuálne hlbšie zaoberám a to je Field Service Management. Moje skúsenosti s prechodom na FSM vám napíšem v niektorom z ďalších blogov.

lektor CeMS, Martin Zibrín

Odporúčané školenia:

Názov školenia Trvanie školenia Miesto konania Cena Najbližší termín
1 deň (8:00 - 14:00)
Online 199,00 €
238,80 € s DPH
14.01.2025 + 4
6 dní (8:00 - 14:00)
Online 779,00 €
934,80 € s DPH
15.01.2025 - 17.01.2025, 20.01.2025 - 22.01.2025 + 4
2 dni (8:00 - 14:00)
Online 359,00 €
430,80 € s DPH
15.01.2025 - 16.01.2025 + 4
2 dni (8:00 - 14:00)
Online 359,00 €
430,80 € s DPH
17.01.2025, 20.01.2025 + 4
2 dni (8:00 - 14:00)
Online 359,00 €
430,80 € s DPH
21.01.2025 - 22.01.2025 + 4
1 deň (8:00 - 14:00)
Online 199,00 €
238,80 € s DPH
03.02.2025 + 3

Odporúčané e-learningy:

Názov Školenie Cena
Time Management 49,- €
58,80 € s DPH

Podobné články

Pet-friendly kancelárie: Ako zvieratá menia pracovné prostredie k lepšiemu

Pet-friendly kancelárie: Ako zvieratá menia pracovné prostredie k lepšiemu

KATEGÓRIA

V posledných rokoch rastie trend pet-friendly kancelárií, teda pracovísk, kam si môžu zamestnanci priniesť svojich domácich miláčikov. Hoci sa môže zdať, že sa jedná a neobvyklý prístup, skúsenosti organizácií ukazujú, že prítomnosť maznáčikov na pracovisku pozitívne ovplyvňuje pracovné prostredie a produktivitu. Čo presne znamená Pet-Friendly kancelária a aké výhody z nej plynú?

Zobraziť viac
Huráá procesy - 1. časť

Huráá procesy - 1. časť

KATEGÓRIA

Pojem proces je v dnešnej dobe veľmi populárne slovo. Avšak ľudia častokrát nevedia, čo tento pojem znamená. Viete, čo to ten proces vlastne je?

Zobraziť viac
Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

KATEGÓRIA

Svetový deň kvality oslavujeme každý rok, druhý novembrový štvrtok. V roku 2024 je to 14. november. V tento deň sa zameriavame na dôležitosť kvality vo všetkých oblastiach nášho života, pretože kvalita je neodmysliteľnou súčasťou našich životov, či už pri výrobe produktov alebo poskytovaní služieb.

Zobraziť viac
Menej známe ISO normy - načo slúžia?

Menej známe ISO normy - načo slúžia?

KATEGÓRIA

V dnešnom konkurenčnom prostredí sa firmy snažia neustále zlepšovať svoje služby a produkty. Jedným z nástrojov, ktorý im v tom pomáha, sú ISO normy. V tomto článku sa zameriame na štyri konkrétne normy – ISO 17100, ISO 28000, ISO 18788 a ISO 41001 – a vysvetlíme, prečo sú dôležité pre rôzne oblasti podnikania.

Zobraziť viac

Newsletter