Riadenie rizík je sústavná, opakujúca sa činnosť navzájom previazaných aktivít, ktorých cieľom je riadiť potenciálne riziká, teda obmedziť pravdepodobnosť ich výskytu alebo znížiť ich vplyv. Netreba ale zabúdať aj nato, že riziko nastane aj vtedy, ak organizácia neriadi svoje príležitosti a nehľadá nové možnosti uplatnenia sa na trhu.
Jednou z hlavných zmien v novej norme ISO 9001:2015 je myslenie založené na rizikách. Riadenie rizík nahrádza preventívne opatrenia. Riadenie rizík je zahrnuté v požiadavkách pre návrh, implementáciu, udržiavanie a neustále zlepšovanie systému manažérstva kvality.
V norme ISO 9001:2015 sa nachádzajú dve nové kapitoly, ktoré úzko súvisia s riadením rizík. Bod normy 4 – Súvislosti organizácie, slúži ako vstup do procesu riadenia rizík. Organizácia v tomto bode musí určiť externé aj interné záležitosti, ktoré sú relevantné pre jej účel a strategické smerovanie a ktoré vplývajú na jej schopnosť dosiahnuť zamýšľaný výsledok vlastného systému manažérstva kvality.
Samotné riadenie rizík je opísané v bode normy 6 – Plánovanie:
6.1 Opatrenia na zvládanie rizík a príležitostí. Organizácia musí určiť riziká a príležitosti, ktoré potrebuje aby zaistila chod organizácie. Taktiež organizácia musí plánovať opatrenia na zvládnutie týchto rizík a príležitostí.
Pomocou riadenia rizík sa zvyšuje pravdepodobnosť, že organizácia bude dosahovať svoje ciele a dokáže zabezpečiť spokojnosť zákazníka.
Medzi najznámejšie metódy riadenia rizík patria:
Medzi analytické techniky použiteľné pre identifikáciu potenciálnych rizík možno zaradiť:
Základné štandardy v oblasti riadenia rizík:
ZDROJE:
V posledných rokoch rastie trend pet-friendly kancelárií, teda pracovísk, kam si môžu zamestnanci priniesť svojich domácich miláčikov. Hoci sa môže zdať, že sa jedná a neobvyklý prístup, skúsenosti organizácií ukazujú, že prítomnosť maznáčikov na pracovisku pozitívne ovplyvňuje pracovné prostredie a produktivitu. Čo presne znamená Pet-Friendly kancelária a aké výhody z nej plynú?
Zobraziť viacPojem proces je v dnešnej dobe veľmi populárne slovo. Avšak ľudia častokrát nevedia, čo tento pojem znamená. Viete, čo to ten proces vlastne je?
Zobraziť viacSvetový deň kvality oslavujeme každý rok, druhý novembrový štvrtok. V roku 2024 je to 14. november. V tento deň sa zameriavame na dôležitosť kvality vo všetkých oblastiach nášho života, pretože kvalita je neodmysliteľnou súčasťou našich životov, či už pri výrobe produktov alebo poskytovaní služieb.
Zobraziť viacV dnešnom konkurenčnom prostredí sa firmy snažia neustále zlepšovať svoje služby a produkty. Jedným z nástrojov, ktorý im v tom pomáha, sú ISO normy. V tomto článku sa zameriame na štyri konkrétne normy – ISO 17100, ISO 28000, ISO 18788 a ISO 41001 – a vysvetlíme, prečo sú dôležité pre rôzne oblasti podnikania.
Zobraziť viac