Správa registratúry úzko súvisí so systémom manažérstva kvality hlavne v súvislosti so systémom riadenia dokumentov a záznamov. Správa registratúry je organizovanie manipulácie so záznamami a spismi (manažment dokumentov).
Pôvodcovia registratúry, ktorými môžu byť:
orgán verejnej správy,
právnická osoba zriadená orgánom verejnej správy,
právnická osoba zriadená zákonom,
podnikateľské subjekty, z činnosti ktorých vznikajú registratúrne záznamy majúce trvalú dokumentárnu hodnotu, o čom rozhodol príslušný štátny archív,
ústredné orgány alebo im na roveň postavené subjekty politických strán, nadácií, občianskych združení,
neziskové organizácie poskytujúce verejnoprospešné služby,
štátne podniky,
právnické osoby založené územnou samosprávou,
registrované cirkvi a náboženské spoločnosti,
pôvodcovia registratúry, z činnosti ktorých nevznikajú registratúrne záznamy, majúce trvalú dokumentárnu hodnotu,
malí podnikatelia (podnikateľské subjekty, ktoré nemusia mať ročnú účtovnú závierku overenú audítorom, podľa § 19 ods. 1 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov),
fyzické i právnické osoby podnikajúce na základe živnostenského oprávnenia alebo iného oprávnenia, podľa osobitného predpisu,
fyzické osoby vykonávajúce poľnohospodársku výrobu zapísané v evidencii podľa osobitného predpisu,
základné (miestne) organizácie politických strán, občianskych združení,
pôvodcovia registratúry, ktorých výsledky činnosti sú predmetom autorského práva (fyzické i právnické osoby),majú v zmysle zákona č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov povinnosť zabezpečovať odbornú správu záznamov, ktoré pochádzajú z ich činnosti alebo z činnosti ich predchodcov a starať sa o:
riadne personálne obsadenie úseku správy registratúry,
riadne vyraďovanie registratúrnych záznamov,
oznamovať bezodkladne Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky prostredníctvom príslušného štátneho archívu zmeny svojho názvu a zmenu miesta uloženia registratúry, ako aj ďalšie závažné skutočnosti,
odovzdať archívne dokumenty po vyraďovacom konaní v určenej lehote do archívu,
odovzdať registratúru bezodkladne právnemu nástupcovi, alebo ak zanikne bez právneho nástupcu odovzdať registratúrne záznamy s trvalou dokumentárnou hodnotou do archívu a uložiť registratúrne záznamy bez trvalej dokumentárnej hodnoty do uplynutia ich lehôt uloženia a oznámiť Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky prostredníctvom príslušného štátneho archívu miesto, kde sú uložené.
Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 628/2002 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov vo svojich troch častiach ustanovuje:
časť – Hodnotenie záznamov, vyraďovanie registratúrnych záznamov a preberanie archívnych dokumentov do archívu.
časť – Ochrana archívnych dokumentov a registratúrnych záznamov.
časť – Evidencia archívneho dedičstva Slovenskej republiky a prístup k archívnym dokumentom.
Organizácia môže vyradiť registratúrne záznamy iba vo vyraďovacom konaní!
Od 1. novembra 2015 je účinná novela zákona č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach, do ktorej bola doplnená nová skutková podstata priestupku a iného správneho deliktu spočívajúca v porušení povinnosti pôvodcu registratúry predložiť najmenej raz za päť rokov návrh na vyradenie registratúrnych záznamov, ktorým uplynula lehota uloženia.
Slovenská republika stojí pred významnou zmenou v oblasti kybernetickej bezpečnosti. Novela zákona o kybernetickej bezpečnosti, ktorá nadobudla účinnosť 1. januára 2025, priniesla viaceré dôležité zmeny pre firmy aj verejné inštitúcie.
V posledných rokoch rastie trend pet-friendly kancelárií, teda pracovísk, kam si môžu zamestnanci priniesť svojich domácich miláčikov. Hoci sa môže zdať, že sa jedná a neobvyklý prístup, skúsenosti organizácií ukazujú, že prítomnosť maznáčikov na pracovisku pozitívne ovplyvňuje pracovné prostredie a produktivitu. Čo presne znamená Pet-Friendly kancelária a aké výhody z nej plynú?