Každý manažér z času na čas kladie niekoľko otázok, na ktoré nepozná odpoveď a ktoré sú kľúčové k pokroku organizácie:
Takýchto otázok je oveľa viac a nejeden manažér sa v nich môže strácať. Vedenie ľudí a delegácia povinností je ozajstnou vedou. Avšak ak ju manažér zvládne, výrazne sa zlepší kvalita práce a firemná kultúra. Dôležitým faktorom býva vnútorná motivácia nielen seba a ľudí vo vedení, ale aj motivácia každej jednej súčasti tímu. Štýl vedenia použitý pri komunikácií so zamestnancami môže tento faktor upevniť ale môže mať aj opačný efekt.
Štýly vedenia
Existuje hneď niekoľko rôznych štýlov vedenia, ktorých základným cieľom je tvorba kultúry v organizácii, v tíme a spoločnosti. Sú zamerané na zvyšovanie výkonnosti a zlepšovanie výsledkov ako jednotlivcov, tak aj celej organizácie, ktorá ich zastrešuje.
Autoritatívny štýl vedenia
Autoritatívny štýl vedenia je z neskôr spomenutých štýlov vedenia najmenej benevolentný. Manažér koná podľa svojho presvedčenia, a to bez ohľadu na dodatky a názory jeho podriadených. Často sa jedná až o zneužívanie svojho postavenia a právomocí, ktorými manažér zakrýva svoje nedostatky – či už v skúsenostiach alebo schopnostiach. Na motivovanie svojho tímu využíva svoje nadradené postavenie, rozdielne odmeňovanie a sankcie či postihy. Autoritatívny štýl je vhodný v novom alebo nedisciplinovanom kolektíve, prípadne v situáciách, ktoré vyžadujú okamžité rozhodnutie.
Demokratický štýl vedenia
Tento štýl vnáša do spoločnosti ľahšiu pracovnú atmosféru. Práca s ľuďmi je založená na obojstrannej a férovej komunikácii, ktorá je základnou charakteristikou demokratického štýlu. Každý jeden člen tímu priamo zasahuje do riadenia, úloh a rozhodnutí súvisiacich so spoločným cieľom. Manažér tieto poznatky spracúva a následne implementuje do projektu, na ktorom tím pracuje. Dôležitými prvkami sú však dôvera, odborná, kultúrna a spoločenská úroveň. Zamestnanci sa vo väčšine prípadov pod týmto vedením cítia voľnejšie, cennejšie a šťastnejšie.
Liberálny štýl vedenia
Voľnosť je základnou črtou liberálneho štýlu vedenia. Manažér sa stavia konkrétnej práci bokom a svojmu tímu necháva skoro úplnú voľnosť v konaní a rozhodovaní. Spolieha sa na to, že si jeho zamestnanci definujú ciele a následne vymyslia riešenia, ktoré im pomôžu dosiahnuť ich. Manažér tu často vystupuje ako reprezentatívna osoba a jeho základnou úlohou je komunikácia s obchodnými partnermi. Liberálny štýl môže mať aj negatívny výsledok v podobe presadzovania osobných záujmov a cieľov, neplnenia zadaní a zhoršenej funkcie pracoviska.
Manažér je zodpovedný za svoj štýl vedenia. Ten si volí podľa svojich priorít a cieľov. Spätná väzba zamestnancov je nevyhnutnosťou pri zmenách vo svojom prístupe k tímu.
Pojem proces je v dnešnej dobe veľmi populárne slovo. Avšak ľudia častokrát nevedia, čo tento pojem znamená. Viete, čo to ten proces vlastne je?
Zobraziť viacSvetový deň kvality oslavujeme každý rok, druhý novembrový štvrtok. V roku 2024 je to 14. november. V tento deň sa zameriavame na dôležitosť kvality vo všetkých oblastiach nášho života, pretože kvalita je neodmysliteľnou súčasťou našich životov, či už pri výrobe produktov alebo poskytovaní služieb.
Zobraziť viacV dnešnom konkurenčnom prostredí sa firmy snažia neustále zlepšovať svoje služby a produkty. Jedným z nástrojov, ktorý im v tom pomáha, sú ISO normy. V tomto článku sa zameriame na štyri konkrétne normy – ISO 17100, ISO 28000, ISO 18788 a ISO 41001 – a vysvetlíme, prečo sú dôležité pre rôzne oblasti podnikania.
Zobraziť viacČo sa ukrýva pod pojmom kultúra bezpečnosti v spoločnostiach? Dozviete sa v našom článku.
Zobraziť viac