Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
sk
cs
en
de

Revízia normy ISO 19011:2018

KATEGÓRIA
|
AUTOR

 

ISO 19011:2011 Návod na auditovanie systému manažérstva

teraz

ISO 19011:2018 Smernica pre auditovanie systémov manažérstva

 

Organizácie sa čoraz viac obracajú na systémy manažérstva s cieľom dosiahnuť vyššiu efektivitu a šetriť čas a peniaze. Mnoho spoločností má niekoľko rôznych systémov manažérstva, z ktorých každý sa zameriava na rôzne oblasti, ako napríklad IT, informačnú bezpečnosť, manažment kvality a životného prostredia. 

Aby bolo možné čo najlepšie využívať systém manažérstva a zabezpečiť neustále zlepšovanie, musia sa uskutočňovať pravidelné audity. Nie je to ľahká úloha, ak má väčšina organizácií, niekoľko systémov manažérstva, ktoré však v nedávnom období prešli aktualizáciou napr. ISO 9001 a ISO 14001. Auditovanie týchto systémov musí zohľadňovať harmonizačný proces vydaných štandardov. 

Medzinárodná norma pre systémy manažérstva auditu ISO 19011 bola 3.7.2018 aktualizovaná a publikovaná Medzinárodnou organizáciou pre normalizáciu (ISO).  Je to už tretie vydanie, ktoré ruší a nahrádza druhé vydanie (ISO 19011: 2011), ktoré bolo technicky revidované.

ISO 19011 sa vzťahuje na všetky organizácie, ktoré potrebujú vykonávať interné alebo externé audity systémov manažérstva. Je určená pre širokú základňu potenciálnych používateľov, vrátane audítorov, organizácií, ktoré implementujú systémy manažérstva a organizácie, ktoré potrebujú vykonávať audity systémov manažérstva zo zmluvných alebo z  regulačných dôvodov. 

Uplatňovanie ISO 19011 na iné typy auditov ako systémov manažérstva je možné za predpokladu, že sa osobitná pozornosť venuje špecifickej potrebnej kvalifikácii.

 

Hlavné rozdiely v porovnaní s druhým vydaním sú nasledovné:

  • zosúladenie termínov a definícii s definíciami používanými v iných už revidovaných normách,
  • doplnenie prístupu založeného na riziku do princípov auditovania,
  • rozšírenie usmernení o riadení programu auditu vrátane rizika programu auditu,
  • rozšírenie usmernení o vykonávaní auditu, najmä v časti o plánovaní auditu,
  • rozšírenie všeobecných požiadaviek na kompetentnosť audítorov,
  • úprava terminológie s cieľom zohľadniť proces a nie objekt ("vec"),
  • odstránenie prílohy obsahujúcej požiadavky na odbornú spôsobilosť pre audit špecifických disciplín systému manažérstva (kvôli veľkému počtu individuálnych noriem systému manažérstva by nebolo praktické zahrnúť požiadavky na kvalifikáciu pre všetky disciplíny),
  • rozšírenie prílohy A s cieľom poskytnúť usmernenia týkajúce sa nových koncepcií, ako sú súvislosti organizácie, vodcovstvo a záväzok, virtuálne audity, zhoda a dodávateľský reťazec.

 

Zmyslom revízie noriem je aby boli i naďalej poskytované účinné pokyny na riešenie zmien na trhu, vyvíjajúcich sa technológií a mnohých nových noriem systému manažérstva, ktoré boli nedávno uverejnené alebo revidované. 
 

Podobné články

Pet-friendly kancelárie: Ako zvieratá menia pracovné prostredie k lepšiemu

Pet-friendly kancelárie: Ako zvieratá menia pracovné prostredie k lepšiemu

KATEGÓRIA

V posledných rokoch rastie trend pet-friendly kancelárií, teda pracovísk, kam si môžu zamestnanci priniesť svojich domácich miláčikov. Hoci sa môže zdať, že sa jedná a neobvyklý prístup, skúsenosti organizácií ukazujú, že prítomnosť maznáčikov na pracovisku pozitívne ovplyvňuje pracovné prostredie a produktivitu. Čo presne znamená Pet-Friendly kancelária a aké výhody z nej plynú?

Zobraziť viac
Huráá procesy - 1. časť

Huráá procesy - 1. časť

KATEGÓRIA

Pojem proces je v dnešnej dobe veľmi populárne slovo. Avšak ľudia častokrát nevedia, čo tento pojem znamená. Viete, čo to ten proces vlastne je?

Zobraziť viac
Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

KATEGÓRIA

Svetový deň kvality oslavujeme každý rok, druhý novembrový štvrtok. V roku 2024 je to 14. november. V tento deň sa zameriavame na dôležitosť kvality vo všetkých oblastiach nášho života, pretože kvalita je neodmysliteľnou súčasťou našich životov, či už pri výrobe produktov alebo poskytovaní služieb.

Zobraziť viac
Menej známe ISO normy - načo slúžia?

Menej známe ISO normy - načo slúžia?

KATEGÓRIA

V dnešnom konkurenčnom prostredí sa firmy snažia neustále zlepšovať svoje služby a produkty. Jedným z nástrojov, ktorý im v tom pomáha, sú ISO normy. V tomto článku sa zameriame na štyri konkrétne normy – ISO 17100, ISO 28000, ISO 18788 a ISO 41001 – a vysvetlíme, prečo sú dôležité pre rôzne oblasti podnikania.

Zobraziť viac

Newsletter