Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
sk
cs
en
de

ROZHOVOR: Aká je úloha lektora v korporáciách?

 


Úlohou lektora pri soft skills tréningoch je inšpirovať. Ak teda chcú manažéri vzdelávania a personalisti merať výsledky takýchto tréningov, riešením by bolo nahradiť lektorov strojmi.

 

Čo je úlohou lektora v korporáciách?

 

Moje posledné skúsenosti z "in hause tréningov" v korporáciách ma postavili pred otázku: „čo je v skutočnosti úlohou lektora pri realizácii tréningov?“ Určite tomu dopomohli aj otázky personalistov a manažérov vzdelávania, ale pekne po poriadku.

Ako lektor sa riadim citátom od pána s menom  W.A. Ward:

,,Priemerný učiteľ rozpráva. Dobrý učiteľ vysvetľuje.
Výborný učiteľ ukazuje. Najlepší učiteľ inšpiruje.“

 

Úlohou lektora pri soft skills tréningoch je inšpirovať. Ak teda chcú manažéri vzdelávania a personalisti merať výsledky takýchto tréningov, riešením by bolo nahradiť lektorov strojmi. Arthur C. Clarke  to povedal celkom presne:

“Každý učiteľ, ktorý môže byť nahradený strojom, by mal byť nahradený strojom!”

 

Na to už máme e-learning. Dajú sa do neho napísať krásne motivačné meta vety, správna firemná demagógia založená na strachu o miesto, za ktoré ste aktuálne zodpovedný a podobné chuťovky. Určite to funguje, má to však svoje hranice. Najväčšou bariérou v tomto prípade je neznalosť potreby niečo zmeniť. Ľudia ovládaní strachom, závisťou, prípadne mobujúcim šéfom sú ako žaba v hrnci so stále teplejšou vodou. Ich vlastná komfortná zóna im nedovoľuje pozrieť sa na svoj skutočný potenciál a už vôbec nie vyskočiť. 

 

Otvárajme potenciál tých, ktorí chcú na sebe naozaj pracovať.

 

Na to však treba, aby si aj manažéri dokázali udržať jednotný meter u svojich spolupracovníkov a to je v korporáciách ťažké. Prečo je to tak? Veď to poznáte: z najlepšieho obchodníka spravíme teamleadra, hoci na to vôbec nemá osobnostné predpoklady – hold, má ale výsledky. Z najšikovnejšieho IT-čkára bude vedúci oddelenia, čo na tom, že jeho emocionálna inteligencia je na úrovni veku, kedy prvý krát ťukol do klávesnice? Najlepšej pracovníčka na linke postúpi na predáčku. Nevadí, že je to egoistka bez akejkoľvek štipky tímového ducha. Do tímu dostaneme aj dcéru vedúceho oddelenia (doplňte si podľa svojich skúseností...). 

Už som to spomínal - každý manažér má takých spolupracovníkov, akých si zaslúži! Aj manažéri vzdelávania dosahujú také výsledky, akých ľudí posielajú na soft skills tréningy.

 

Pár tipov na základe mojich posledných skúseností z veľkých korporácií:

 

  • Podporujte tých, ktorí chcú ísť v sebarozvoji skutočne hlbšie. V takom prípade je dôležitým komponentom aj samoštúdium každého vášho spolupracovníka. Lektor je a aj naďalej by mal byť hlavne facilitátorom a inšpirátorom. 
  • Ak potrebujete nejakému vzdelávaniu robiť reklamu interne, tak je zase niečo nesprávne. Chcete výsledky zo soft školení? Začnite otvorenou komunikáciou s jednotlivými vedúcimi, alebo akcionármi, ktorí robili hodnotiace pohovory so svojimi spolupracovníkmi. Priamo im povedzte, aby podporovali silné stránky svojich ľudí. Je dokázané, že v činnostiach, pri ktorých využívame svoje silné stránky sa aj rýchlejšie učíme - až o 450% rýchlejšie a efektívnejšie.
  • Bojíte sa povedať to vašim nadriadeným? Ovláda Vás strach? Čo najhoršie sa môže stať? Budete nútený ísť s nimi do konfrontácie? Sú v tom obavy? Privolajte si na takúto konfrontáciu lektora, ale skutočného! Nie robota, po ktorom chcete aby hladkal Vaše ego, prípadne Vám pomohol hladkať ego Vášho nadriadeného.

 

Výsledky sú zmena a zmena znamená opustiť zónu komfortu a bezpečia.
Tak už konečne skočte, je to teraz na Vás!

 

 

PhDr. Martin Zibrín, PhD., MBA

Lektor kurzov z oblasti:

 

Podobné články

Huráá procesy - 1. časť

Huráá procesy - 1. časť

KATEGÓRIA

Pojem proces je v dnešnej dobe veľmi populárne slovo. Avšak ľudia častokrát nevedia, čo tento pojem znamená. Viete, čo to ten proces vlastne je?

Zobraziť viac
Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

KATEGÓRIA

Svetový deň kvality oslavujeme každý rok, druhý novembrový štvrtok. V roku 2024 je to 14. november. V tento deň sa zameriavame na dôležitosť kvality vo všetkých oblastiach nášho života, pretože kvalita je neodmysliteľnou súčasťou našich životov, či už pri výrobe produktov alebo poskytovaní služieb.

Zobraziť viac
Menej známe ISO normy - načo slúžia?

Menej známe ISO normy - načo slúžia?

KATEGÓRIA

V dnešnom konkurenčnom prostredí sa firmy snažia neustále zlepšovať svoje služby a produkty. Jedným z nástrojov, ktorý im v tom pomáha, sú ISO normy. V tomto článku sa zameriame na štyri konkrétne normy – ISO 17100, ISO 28000, ISO 18788 a ISO 41001 – a vysvetlíme, prečo sú dôležité pre rôzne oblasti podnikania.

Zobraziť viac
BOZP KULTÚRA

BOZP KULTÚRA

KATEGÓRIA

Čo sa ukrýva pod pojmom kultúra bezpečnosti v spoločnostiach? Dozviete sa v našom článku.

Zobraziť viac

Newsletter